Vi måste bli bättre för att möta framtidens kompetenskrav

Insändarskribenterna vill att tiden i skolbänken ska kunna bli kortare för de som behöver vidareutbildning. ”Tjänstemän i Södermanlands län måste kunna få sin kompetens från arbetslivet, sin så kallade reella kompetens, validerad. Då kan tiden i skolbänken kortas”, skriver de. FOTO: JENS ALVIN

Insändarskribenterna vill att tiden i skolbänken ska kunna bli kortare för de som behöver vidareutbildning. ”Tjänstemän i Södermanlands län måste kunna få sin kompetens från arbetslivet, sin så kallade reella kompetens, validerad. Då kan tiden i skolbänken kortas”, skriver de. FOTO: JENS ALVIN

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-09-20 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Näringsliv Drygt vart fjärde­ ­­­företag i Södermanlands län anger att kraven på den kompetens som medarbetarna ­behöver för att göra ett bra jobb har förändrats i hög grad under de senaste fem åren. Det ställer stora krav på vidare­utbildning. Men tyvärr tvingas många yrkesverksamma i Södermanlands län i dag tillbaka till skolbänken för att läsa om sådant de redan behärskar. En orsak är att högskolan värdesätter kompetens från arbetslivet lägre än kunskaper från högskolans egna utbildningar.

Tjänstemän i Södermanlands län måste kunna få sin kompetens från arbetslivet, sin så kallade reella kompetens, validerad. Då kan tiden i skolbänken kortas.

Trots att lärosätena enligt högskoleförordningen varit skyldiga att validera reell kompetens i snart 15 år är det fortfarande en rättighet endast i teorin. Ska valideringen i högskolan fungera krävs politiska beslut som förändrar förutsättningarna för deras valideringsverksamhet.

Idag saknas fungerande metoder för validering, resultatet är få bedömningar och låg likvärdighet. Staten bör därför ge en myndighet uppdraget att validera reell kompetens ­eller uppdra åt en grupp av läro­säten att gemensamt ta fram nationella modeller för olika ämnesområden.

Vi vill också se att det infördes en rätt till förhandsbesked om hur många poäng som kan tillgodoräknas, med nationell giltighet. Yrkesverksamma behöver redan innan de söker till en utbildning veta hur många högskolepoäng de behöver läsa in för att till exempel nå en viss examen. Även nyanlända behöver snabbt kunna få sin reella kompetens översatt till svenska högskolepoäng utan att behöva vara antagna som studenter.

Vi tror att vi bäst möter den nya arbetsmarknaden genom väl fungerande utbildning för ungdomar tillsammans med ett effektivt system för yrkesverksammas och nyanländas utbildning och omställning. Då har vi inte råd med att ­högskolorna och universiteten sätter tjänstemän i Södermanlands län i skolbänken längre tid än de egentligen behöver.

Björn Lindgren regionchef Svenskt Näringsliv Södermanland Maria Fröberg Tysk regionchef Unionen östra Sörmland/Gotland

Läs mer om