Vi tar ansvar för skolan

Övrigt2019-02-19 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolan Vi vill förmedla vår bild av läget i Nyköpings grund­skolor, samt vår gemensamma plan framåt.

Vi tar självklart ansvar för att utveckla verksamheten, så att både elever och personal ges en rimlig chans att nå sina mål. Detta med anledning av att både vårdnadshavare och skolpersonal ibland uttrycker oro och kritik, både mot det vi ­genomför och det som upplevs inte bli av.

Vi tar ansvar, vi finns alltid tillgängliga för dialog och vi gör alltid vårt bästa för en positiv utveckling och omtanke om alla inblandade.

Gällande frågan ifall årskurs 6 ska flytta in på högstadieskolan framöver, så pågår en kartläggning. Innan något beslut tas tittar vi på vilka effekter vi kan förvänta oss av förändringen. Det finns flera olika argument till varför en sådan förändring skulle kunna bli positiv för eleverna.

En är att det finns en samlad lärarkompetens på plats kring språkstudier som intensifieras i årskurs 6. En annan att de nationella proven genomförs i årskurs 6 och årskurs 9, vilket gör att eleven hinner arbeta i den nya miljön ytterligare ett år och förbereda sig för en bra kunskapsleverans i årskurs 9.

En tredje är att vi får möjlighet att samtidigt utveckla mot fler F-5-skolor i hela kommunen och på så sätt behålla och utveckla de mindre skolen­heterna.

Vi ska även ha som mål att ekonomin påverkas i rätt riktning, då vi har begränsade resurser och behöver förvalta medborgarnas skatter på bästa möjliga sätt. Det finns ingen motsättning i detta.

Nyköpings högstadium beskrivs ibland som att ingenting där fungerar. Otrygghet, obehöriga lärare och dåliga resultat gör att ”många” flyr skolan och i stället väljer en fristående skola, påstår en ”förälder” i en insändare i SN 11/2. De fakta vi har från eleverna själva och statistik från Skolverket visar dock att så inte är fallet (se utbildningschef Henrik Eriksson insändare ”Elever på Nyköpings högstadium känner sig trygga” här ovan i dagens SN).

Vår bild är att skolan under senare tid gjort stora framsteg på alla dessa områden. Efter en turbulent start och kanske en ”ovana” kring den större miljön, samt senare lokaler som blev omöjliga att vara i, har nu organisationen satt sig och hittat kontinuitet.

Verksamheten är på en framgångsrik väg, som ger både förbättrade resultat och positiva upplevelser för elever och personal. På lång sikt kan denna skola bli ett ”gott exempel på hur vi hanterade vår moderna samhällsstruktur på ett innovativt sätt och lyckades infria förväntning­arna på en bra skola”.

När en elev väljer att byta skola ska vi vara glada att det finns alternativ. Det händer regelbundet att elever på fristående högstadieskolor byter till Nyköpings högstadium och vice versa. Vi strävar efter att flera alternativ kan erbjudas, så att alla upplever att de gjort det bästa valet för sin framtid. Sen återstår en hel del arbete i att utveckla antagningsregler, öppenhet och dialog mellan olika skolor och oss politiker, för att nå full likvärdighet i systemet. Det uppdraget ska intensifieras.

Målet är att Nyköping ska ha flera och lika bra skolor, möjliga för alla.

Våra politiska beslut tar fokus på helheten, så måste det vara. Men vi tar samtidigt varje enskild elevs upplevelser av skolan på stort allvar, så att vi kan lära oss, förändra och förbättra för individen.

Vi har en kompetent förvaltning som styr och leder och vi har duktiga rektorer, pedagoger och personal som utför skolverksamhet för elevernas bästa.

Tillsammans strävar vi efter att ytterligare förändra och förbättra skolorna i Nyköping.

Anders Eriksson (C), ordförande barn- och ungdomsnämnden Martina Hallström (C), kommunalråd

Läs mer om