Integration Försök att förstå min rubrik . Jag har varit altruist (människovän, oavsett religiös eller politiskt ställningstagande eller hudfärg) . Men jag är nu 65 år och ser att mitt ställningstagande till att vara mångkulturell (vad innebär ordet? ska jag vara kulturell till exempelvis nazismen?) inte är moraliskt hållbart . Det finns alltså en motsättning till att vara mångkulturell och att i min moral ta avstånd till viss kultur.
I Sverige har vi nu så kallade friskolor . Den religiösa kulturen (oavsett religiös kultur) ser nu sin chans att indoktrinera sina söner och döttrar i dogmatismen, i och med att starta friskolor. Med friskolor upphör en statlig politisk integration. Det är allianspartier som genomfört valet av friskolor. Jag tror nog inte de visste effekten av att det skapades en möjlighet för religiös kultur att avsäga sig integration.
Religion har ju alla tider och i alla sammanhang velat avskärma sig från samhällets syn (medborgares syn) på integration (Jehovas vittnen ogillar politik, exempelvis). Svenska samhällets tanke var tidigare att alla elever går i samma skola i det att respektera och lära känna varandra .
Ett sätt att integrera elever i det att när de blir vuxna kunna samarbeta oavsett kulturell bakgrund från sina föräldrar. För min del hade i min grundskola något som formulerades som religionskunskap. Det var ett neutralt kunskapsämne, där varje elev fick kunskap om olika religioner . Buddismen, katolicismen, kristendom, islam var berikande i det att förstå hur människor i olika länder utövar och tänker.
Ett neutralt ämne som religionskunskap är alltså inte viktigt i vår gemensamma skola, enligt exempelvis islamska samfund. De gillar inte svenska skolor utan startar friskolor . Slutsatsen är att religionen islam inte vill integrera sig i Sverige. Integration ska väl inte enbart vara en svensk egenskap/folkvilja i all vår kulturella naivitet! Låt oss återgå till den gemsamma skolan!
Gunnar Eriksson