Ska cyklister sluta väja med livet som insats?

Insändare
annons

Det här är en insändare med syfte att påverka. Det är läsare och andra externa skribenter som skriver texterna och det är deras egna åsikter som förs fram, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Södermanlands Nyheter med journalistik.

Med risk för att ytterligare en gång få läsa en okunnig och raljant kommentar från Roger Sundberg (SN den 27 juni) tänkte jag försöka reda ut cykelpassage och dess regler. Att tycka bilar är dumma hjälper liksom inte.

Cyklisten ska alltså alltid lämna företräde när cyklisten ska korsa en gata, även på en cykelpassage. Det är en ganska enkel regel som alla, även barn, borde kunna förstå och följa.

Hajtänder och väjningspliktsskyltar har inte med det här att göra.

Cykelöverfart är något annat, där ska bilisten väja för cyklisten på samma villkor som för fotgängaren vid övergångsstället. I Nyköping finns ingen cykelöverfart.

Flera som skrivit i SN har tolkat eller anser att man borde tolka reglerna på ett annat sätt.

För 17 år sedan, våren 2000 fick vi de regler vi har idag om övergångsställen. Det marknadsfördes av Vägverket som en trafiksäkerhetsåtgärd innan den infördes. Men olyckorna på övergångsställen minskade inte. Tvärtom ökade de. Vägverket gick då ut med att ”tillgängligheten ökar för fotgängaren” och att olyckorna kommer att minska efter en övergångstid. Det är ännu oklart om olyckorna verkligen har minskat trots att det gått 17 år. Så ur trafiksäkerhetssynpunkt var det en tveksam åtgärd. Det tydligaste resultatet är att det blev enklare för fotgängare, men till ett pris av en och annan svårt skadad, till och med dödad.

Ska man göra samma sak med cykelpassager. Det blir enklare för cyklisten, men betydligt farligare och en och annan cyklist får man väl offra för ”tillgänglighetens skull”. Nej så jobbar man inte med 0-visionen så det är man inte beredd att göra. De kommuner som anser att de på något ställe kan bygga en både säker och trygg korsning där cyklister korsar körbanan och bilisterna ska väja har nu möjlighet med den nya cykelöverfarten, men det är väldigt få som vågat.

Svar Hej Ruben!

Budskapet i min krönika den 27 juni var att jag tycker att reglerna är onödigt komplicerade, speciellt med tanke på att många cyklister är barn. Och att en del bilister och cyklister borde prata mer om samspelet i trafiken än om paragrafer. Det kanske är okunnigt men jag har svårt att förstå att det skulle vara raljant.

Du skriver att reglerna är ganska enkla – men gör du det inte lite för lätt för dig. Du slår tvärsäkert fast att ”cyklisten ska alltså alltid lämna företräde när cyklisten ska korsa en gata, även på en cykelpassage”. Jag ska ännu en gång understryka att jag inte kan reglerna speciellt bra och absolut inte är någon trafikexpert som du, men stämmer verkligen detta? Vad säger reglerna när en bilist svänger ut från en cirkulationsplats? Eller kommer från en korsning? Vad säger reglerna när det både finns en väjningsskylt och en väjningslinje framför en cykelpassage (läs vårt reportage i dagens SN)?

Ps. Vem är det som tycker att ”bilar är dumma” (jag har aldrig skrivit så och tycker inte det).

Ruben Börjesson Trafikexpert Teknikens Värld

nyhetschef

Läs mer om dessa ämnen

Insändare
annons

Mest delat denna vecka