300 000 kronor för en gammal skiva

Krönika2014-06-27 10:16
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan lång tid tillbaka, kanske så mycket som över ett helt decennium, har det varit en vedertagen sanning att nya skivsläpp förr snarare än senare läcker på Internet. Oavsett säkerhetsåtgärder verkar det alltid vara någon i varje stor artists innersta krets som lyckas smuggla ut och sprida en fulbränd CD-skiva, veckor eller rent av månader innan planerad skivrelease – mycket till dessa hårt slitande musikers stora förtret.

Man kan alltid göra som hiphopgiganterna i Wu-Tang Clan, som låste in det enda fysiska exemplaret av nya plattan Once Upon a Time in Shaolin i ett valv i Marocko. Där väntar skivan på att i sommar säljas till den än så länge okända person som erbjöd mest pengar för den – häpnadsväckande 35 miljoner dollar.

Eller så gör man som Richard D. James, även känd som den elektroniska musikens gigant och excentriker Aphex Twin, som helt enkelt struntade i att släppa ett album som han färdigställde under tidigt 90-tal. Fram tills för några månader sedan har skivan, kort och gott döpt efter ett av hans många alias Caustic Window, endast existerat i form av rykten. I våras, 20 år efter att den egentligen skulle ha släppts, meddelade skivbolaget Rephlex att ett av fem existerande exemplar skulle auktioneras ut till högstbjudande.

I måndags klubbades exemplaret för över 300 000 svenska kronor, ett pris som ingen mindre än Markus Persson, mannen bakom Minecraft, betalade.

Vare sig det handlar om en PR-stunt dragen till sin absoluta spets eller inte så bygger omständigheter som dessa vidare på den mytbildning kring Richard D. James som han själv varit högst delaktig i att skapa och vårda. Han är inte bara den elektroniska musikscenens kanske mest inflytelserika producent, vars ständigt skiftande sound har präglat inga mindre än Radiohead, Deadmau5, Calvin Harris och Skrillex – för att nämna några. Han är även känd för en rad mer eller mindre bisarra uttalanden, som till exempel att han äger och kör runt i en tank hemma i södra England, endast sover två timmar per natt och skriver all sin musik först i ett vaket drömtillstånd innan han går upp och sätter sig i studion.

Utöver några enstaka släpp har det i snart ett decennium varit rätt tyst från Aphex Twin. Så när sydafrikanska raverap-gruppen Die Antwoord meddelade att han producerat flera av låtarna på deras nya skiva väcktes fansens hopp. Men att det blev just den här mytomspunna skivan som efter all denna tid till slut skulle hamna på Internet hade nog inget fan vågat hoppas på för bara några månader sedan.

Läs mer om