Arktis isar smälter. Jordens medeltemperatur slår i taket och de klimatrelaterade naturkatastroferna avlöser varandra i allt snabbare takt. Ändå slår jag vad om att flertalet av alla som läste inledningen av den här krönikan redan har slutat att läsa.
Det är uppenbart att klimatförändringar och global uppvärmning är osexigt. Vi vältrar oss hellre i verbalt hat över ett gulligt barn i Åhléns luciareklam eller rasar i största allmänhet mot sådant vi upplever som ett hot mot samhället. Ändå har vi aldrig haft det bättre än just nu. Ha, tänker de läsare som fortfarande hänger kvar. "Vad är det för jäv*a mumbojumbo-miljö-feministsnack?"
Jo, vår konsumtion talar sitt tydliga språk. Just nu lever svenskarna som om det fanns 4,2 jordklot – en ökning från 3,7 planeter för två år sedan. Det visar Världsnaturfondens färska rapport. Maten utgör den största delen av Sveriges ekologiska avtryck, följt av resor och varukonsumtion. Det räcker inte liksom att fira jul i Thailand längre – Australien är det nya "svarta". WWF:s generalsekreterare Håkan Wirtén säger även att en del av problemet är svenskarnas höga import av produkter som framställts med fossil energi, inte minst från Kina.
Enligt klimatforskarna hör den snabbt försvinnande isen i Norra ishavet till de mest tydliga och dramatiska effekterna av den pågående globala uppvärmningen. Och de är eniga: Förändringen går betydligt snabbare än deras modeller har kunnat förutsäga.
Allt det här vet vi ju egentligen. Det håller på att gå åt helvete för jorden och vi har sannolikt nått "The point of no return" något som antagligen kommer få ödesdigra konsekvenser för våra barn och barnbarn. Ändå fortsätter vi rikta vår energi på saker som egentligen inte har någon betydelse – som vilken hudfärg eller kön en lucia egentligen bör ha.
Men någonstans finns det ändå hopp. Som exempelvis Stigtomtaparet Lindeborgs vilja att bidra till ny miljöteknik. Läs om dom vetja!
KULTUR- OCH NÖJESREDAKTÖR
0155-767 25