Efter sommaren satsar SN på att nå ut till ännu fler läsare än i dag. Med premiär i september lanserar vi en ny tidning, som vi ska dela ut gratis till alla hushåll i Nyköping och Oxelösund varje månad. Därmed tar vi upp konkurrensen med de andra aktörerna på den lokala marknaden för gratistidningar.
Tidningen kommer att ha en egen redaktör och annonssäljare, men vara knuten till SN.
Det var länge sedan tidningar som delas ut gratis till läsarna utvecklades från att vara annonsblad till att bli tidningar med ett oberoende, läsvärt redaktionellt innehåll.
Förr var gratistidningarna fulla av textreklam, det vill säga köpta "artiklar" som i själva verket är dolda reklambudskap. I dag är det självklart för såväl prenumererade tidningar som för seriösa gratistidningar att det ska vara tydligt vem som är avsändare av informationen.
Är det en annonsör som betalar för att nå ut till läsarna, ska det tydligt framgå redan vid en snabb blick på sidan. Då vet du som läsare vem som vill berätta något för dig - och med vilket syfte.
I Stockholm till exempel har konkurrensen höjt kvalitén på gratistidningarnas innehåll väsentligt. Tidningar som Metro, Mitt i och nyligen nedlagda Stockholms City har visat att man kan göra gratistidningar med lika hög trovärdighet som prenumererade tidningar.
Nu har turen kommit till gratistidningsmarknaden i Nyköping och Oxelösund att utvecklas.
Vad SN:s gratistidning ska heta är ännu inte klart. Vad den kommer att innehålla mer i detalj vet vi förstås åtminstone delvis, men det får bli en överraskning på premiärdagen!
Däremot kommer inte månadstidningen att ersätta vanliga SN - den kommer snarare att vara ett komplement.
SN-läsare ska känna igen sig, men ändå få något nytt. Annonsörer får möjlighet att nå delvis andra läsare än de når med dagliga SN. Och medborgare som i dag inte läser en morgontidning kommer definitivt att vilja läsa mer.
Det blir en spännande höst!
Göran Carstorp
Chefredaktör och ansvarig utgivare