Varför stannar alla hemma i soffan?

Vart tog publiken vägen? undrar SN:s krönikör Jenny Palmqvist.

KRÖNIKA2015-02-07 00:08
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När min numera åttaårige son precis hade lärt sig prata brukade han slå ut med sina två knubbiga armar och säga: "Vart tog dom vägen nu då". Det kunde vara storebrorsans kompisar som gått hem eller att en skock fåglar utanför köksfönstret bara flög sin kos. Något som bara försvann framför hans nyfikna barnblick helt enkelt.

I ett försök att inleda den här serien lite snyggt tänkte jag sno hans uttryck. Alltså "Vart tog dom vägen nu då?" Jag syftar på publiken till alla dessa kulturevenemang som arrangeras runt om i trakten?

Jag har skrivit otaliga krönikor i ämnet. Förbryllats över hur den den gamla rockräven Bruce Springsteen kan fylla Friends Arena tre dagar i rad, medan den lokala Standup-föreningen tvingas ställa in sitt evenemang för att Nyköpingspubliken hellre kollar på Gladiatorerna eller På spåret hemma i tv-soffan.

Jag har intervjuat otaliga artister som sagt att de valt bort Sverige till förmån för länder som Tyskland, England eller Frankrike när de ska ut på turné – dels för att den svenska publiken sviker men främst för att livekulturen i kalla Sverige är under all kritik.

Jag har förfasats över alla inglasade verandor som byggs och som isolerar oss människor från varandra när vi i själva verket mår superbra av att mötas i miljöer med levande musik eller att skratta tillsammans med andra till en kul föreställning. Faktum är att flera läkare som arbetar med psykisk ohälsa numera rekommenderar "Kultur på recept" till sina patienter framför läkemedel. För att vi helt enkelt mår bra av möten i inspirerande miljöer.

Anders Magnusson på Nyköpings Arenor konstaterar i artikeln här intill att kombinationen "känd från tv" och "lättillgänglig" är det som drar mest publik.

Varför det har blivit så ska vi nu försöka reda ut i en serie artiklar. Vi ska även försöka besvara frågan om den digitala utvecklingen är ett hot eller möjlighet för kulturen och hur man som kulturförening ska överleva i en tid där allt förväntas vara gratis. Och går det egentligen att vara smal utan att dö ut, eller måste all kultur bli mainstream för att bli konsumerad?

Läs mer om