Ingårda: "En strategi som säger: Välkommen!"

Krönikor2015-05-13 07:35
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att ha en strategi för att välkomna turister till Nyköping är utmärkt! Ett arbete som vår kommun nu påbörjat. Här finns chans att få varje företag inom besöksnäringen att bli synliggjord, ihopkopplad med andra och få en gemensam skjuts framåt. Vi vet att turister är olika, vill olika och har olika förutsättningar. Ju mer flexibla och mångfacetterade vi kan vara, desto bättre.

Utmaningen för turistnäringen är att känna till varandra, vara varandras ambassadörer och alltid tala gott om kollegorna.

För visst är det så att när en turist kommer hit till mig på Inneberga och jag frågar var de skall åka härnäst, om jag då talar varmt om Café Östergården norr ut eller Café Åstugan söderut, så är chansen väldigt stor att de följer mitt råd, och vi har fått ytterligare en inkomst längs Väg 223. För nästa gång är ju chansen stor att Café Åstugan talar varmt om Butik Inneberga och det hantverk som går att uppleva här.

Stoltheten ligger inte i att tala gott om Nyköping, stoltheten ligger i att tala gott om upplevelserna och alla fantastiska människor som driver företag och inbjuder till unika upplevelser. Det i sig ger en stolthet till Nyköping.

Det gör stor skillnad och det är främst det som kan skilja oss ifrån andra. Upplev Väg 223 och du får uppleva Nyköping. Upplev Pilgrimsboträdgård längs väg 52 och du får uppleva Nyköping! Vi, lokala företag står för upplevelsen och det är ett sätt att uppleva Nyköping.

Det gemensamma arbetet borde också handla om att kartlägga turisten. Hur vill turisten ha information, var skall den finnas och hur ska den se ut? Vad är avgörande för att en turist beslutar sig för en viss tjänst eller upplevelse? Vilka önskemål har turisten och hur ser det ut i relation till ålder, var den kommer ifrån, finns det andra viktiga parametrar?

Om vi kunde få hjälp med det så är mycket vunnet. Risken är att vi fastnar i att försöka hitta gemensamma nämnare, få in alla i samma teman eller trycka in oss i samma korvar.

Ju mer vi kan erbjuda, ju mer olika vi är och kan vara, ju mer vi kan åstadkomma – ju roligare blir det!

Utmaningen är att hitta sätt så att alla blir synliggjorda – sedan får turisten välja! Lösningen på det är att vi känner tillvarandra och synliggör varandra.

På Gotland drog man slutsatsen att turisten ville ha en app. Flaggor markerar var det är öppet just den dag du väljer att ha utflykt. Ingen framförhållning behövs, du öppnar upp din butik samma morgon och i samma stund ser besökaren att det är öppet.

Vi är många som efterlyser en sådan enkel lösning, det vore fint om vi löst det till sommaren.

De fokusområden som nu Nyköpings kommun formulerat riskerar bli för smala och då förlorar vi en mängd fantastiska upplevelser som inte platsar. Det går stick i stäv med att lyfta mångfalden och låta turisten välja.

Nej, låt oss sätta igång en skön och glad våg av vilja till att lyfta varandra och se till att alla är ambassadör för åtminstone fyra närliggande turistnäringar, en åt väster, öster, norr och söder!

Det är vad turistnäringen behöver.

Åsa Ingårda

(C), företagare längs väg 223

Läs mer om