Som konsult inom området affärsutveckling har man ofta argumenterat för den feltänkta bilden av marknadens nollsummespel. Som innebär att om ett företag går lite bättre så är det att annat som går lite sämre och summan av växande och krympande företag alltid skulle bli noll.
Det skulle alltså aldrig – enligt denna teori – bli vare sig tillväxt eller flera jobb eftersom summan är konstant. Vilket vi konsulter ständigt motsatt oss och argumenterat för att summan kan växa i princip hur mycket som helst. För att ett företag växer behöver inte ett annat krympa. I princip kan alla företag växa samtidigt!
Vilket stämmer fram till en viss gräns. Och det är en gräns som vi börjar närma oss.
Vi har bara en planet som är tillgänglig och lämplig för oss människor att leva på och det är jorden. Den vackra, blå planeten. Och denna mycket speciella planet har begränsade resurser inom alla områden som är nödvändiga för mänskligt liv. Och vi ligger idag på marginalen i många avseenden och när det gäller vissa resurser tar vi redan ut mycket mera än räntan – vi tär på kapitalet.
I slutändan kan det gå så långt att man äter upp utsädet och då är det kört.
När jag som konsult jobbat med affärsutveckling och marknadsföring har vi alltid utgått från de potentiella kunderna och deras behov. Vi har analyserat hur en bra lösning på ett behov eller ett problem ser ut och försökt att ta fram denna. Sedan har vi fört detta till marknaden vilket handlat om att informera den aktuella målgruppen att en ny och bättre lösning nu finns att tillgå. Och har vår produkt/tjänst matchat det verkliga behovet har försäljningen tagit fart.
Vad jag aldrig ägnat mig åt som konsult är att lära folk att "kränga" – det vill säga att med olika knep få folk att köpa sånt de inte behöver eller har minsta nytta av. Tyvärr upplever jag att vi under de senaste åren alltmer blir utsatt för "krängare" som till varje pris vill få oss att köpa vad de erbjuder utan tanke på att jag som kund ska bli nöjd. Och allt detta som kräver "krängning" för att ge intäkter leder till en tillväxt som ingen är bekänt av.
Och vi ser ett ständigt växande av "krängandet" – inte minst i alla kommersiella tv-kanaler och på internet.
Där har man hackat upp långfilmer i ett oändligt antal snuttar med ständiga och repeterade säljbudskap. Och ser man en fotbollsmatch flimrar ständigt plattskärmarna i fotbollsarenornas skrank sina budskap om casinon på nätet och dylikt.
När man söker någon info på nätet får man förutom den info man sökt en mängd annan, oönskad info som kan handla om vad som helst. I värsta fall kan det vara svårt att vaska fram det man själv sökt bland allt som flimrar och blinkar på skärmen.
Vi som tillhör den lite äldre delen av befolkningen har vant oss vid lokala tidningar där reklamen får sin legitimitet av budbäraren. Och i papperstidningen väljer jag själv vilken reklam jag hoppar över och vilken jag vill fördjupa mig i.
Någon gång på 50-talet fanns en schlager med refrängen "Allting går att sälja med mördande reklam" och nog verkar det så. Problemet för de som mer seriöst försöker att informera sina potentiella kunder om sina erbjudanden är att de drunknar i det digitala bruset. Det är inte lätt att sticka ut!
Tommy Jansson
Utvecklingskonsult Stigtomta