Jansson: "En spegling av synen på kompetens"

Krönikor2014-10-31 05:37
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Diskussionen om skolan var en väsentlig del i valrörelsen. Alliansen och Socialdemokraterna käbblade om vem som var mest skyldig till att skolan har de problem den har. Vid internationella jämförelser har svensk skola klarat sig dåligt och Jan Björklunds vägval har handlat om mera mätningar, tidigare betyg och legitimation av lärare.

Och nog finns mycket att ta tag i men det handlar om mycket mera än skolan. Vuxenvärldens abdikation från sin fostrande roll där man frånhänt sig uppgiften som förebild och vägvisare är huvudproblemet. Resultaten syns sedan tydligast i skolan, där bristande engagemang och motivation resulterar i dåliga resultat.

Men det finns i skolan och bland skolpolitiker också ett annat problem: synen på kunskap och kompetens. Om man definierar kompetens och kunskap enbart från ett skolperspektiv blir förmågan att rabbla Hallands floder och prepositioner som styr dativ viktigare än förmågan att hitta smarta lösningar på nya problem.

För det finns helt andra kompetenser som har med kreativitet, innovationsförmåga och företagsamhet att göra. Som kan sammanfattas under rubriken entreprenörskap.

Vill man hitta en generell definition föreslår jag den här:

kompetens = kunskaper + förmåga

Med förmåga avses då praktisk tillämpning av kunskaper för att lösa ett problem.

En bra illustration kring det här med kompetens och kunskap kan vara Putte – en av grabbarna som startade Hultsfredsfestivalen – som jag har samarbetat med i ett projekt om entreprenörskap.

Putte var, sett ur skolperspektiv, ganska kass och hade låga betyg. I gengäld hade han ett väldigt driv och en social förmåga som han använde för att starta musikfestivalen i Hultsfred. Men eftersom han var dyslektisk kunde han inte skriva det informationsmaterial men behövde till festivalen.

Han anställde då en skolkamrat som hade femma i svenska till marknadsinformatör. Sedan behövde man någon som kunde hålla reda på pengarna – då anställde han en annan skolkamrat som hade femma i matte.

Putte var den som drog i gång allt, kopplade ihop rätt kompetenser och stöttade hela verksamheten med goda råd.

Putte kunde få till en musikfestival trots sina dåliga betyg och dessutom hade han skaffat jobb åt ett antal gamla skolkamrater som trots höga betyg hade vissa begränsningar när det gällde den dynamiska kompetensen att skapa något nytt.

Det behövs flera kompetenta Puttar i Sverige!

Tommy Jansson

"Putte kunde få till en musikfestival trots sina dåliga betyg och dessutom hade han skaffat jobb åt ett antal gamla skolkamrater."

Läs mer om