Jansson: "Ingår böter i affärsidén?"

Krönikor2015-08-10 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varje gång jag åker på p-böter brukar jag fundera över livets mening. Det känns ju som att man blivit blåst på ett antal hundralappar för ingenting. Visst har man kanske varit lite slarvig som inte betalat för en hel dag trots att mötet man ska på beräknats till max två timmar. Men man undrar ändå om moralen kring P-böter och vad det leder till. Och hur det återverkar på förhållandet mellan goodwill och badwill för det företag eller affär eller vårdcentral man besökt.

Och det här är mina slutsatser:

Om jag som kund parkerar utanför en affär betraktar jag parkeringen som en del av tjänsten/varan jag köper. En del av affärens erbjudande. I dagens samhälle med allt större andel av handeln ordnad i köpcentra i utkanten av staden blir tillgången till fria p-platser ett konkurrensmedel. Köpcentret har makt över sina p-platser och inser dess värde.

För andra affärsverksamheter – mer centralt belägna – där kunderna är hänvisade till p-platser som någon annan styr över blir det mera knepigt. Om affärsidkaren har nöjda kunder som mål kan parkeringsbolaget i stället ha max intäkter som mål. Det kan alltså vara en intressekonflikt.

Affärens nöjda kunder blir missnöjda då de tycker att parkeringsavgift och – än värre – p-böterna – är för höga. Kunden åker missnöjd från affären. Nästa gång kanske man väljer att åka till köpcentret i utkanten av staden i stället!

Givetvis behövs ordning och reda på alla parkeringar och förr hade säkerligen parkeringsbolagen som affärsidé att se till så att parkeringarna fungerade. Men med åren har deras affärsidé glidit över mot att dra in maximalt med intäkter, vilket i många fall är detsamma som att dela ut maximalt med böter. Eller som man ofta kallar det kontrollavgifter. Den lagliga grunden för p-anordnaren att dela ut dessa böter verkar vara något av en gråzon.

Själv har jag vid flera tillfällen råkat ut för p-böter trots att jag betalat men där p-vakten påstår sig inte kunnat avläsa instämplad tid på grund av reflexer i vindrutan.

Men väl fungerande parkeringar är viktiga för handel och offentlig service och bör alltid ses i ett sammanhang. Parkeringen och den verksamhet den ska serva fungerar i symbios. Närhet till bra parkering och bra bemötande från p-vakter och p-bolag är en viktig konkurrens-faktor.

Tommy Jansson

Utvecklingskonsult, Stigtomta

Läs mer om