Jansson: "Om att vara lite eljest – va nötter dä te?"

Krönikor2015-05-16 05:44
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har förstått att jag är lite udda – eller eljest som man säger i Norrland.

Det finns tre kriterier för att vara eljest 2015:

– man är inte tatuerad

– man tittar inte på schlagertävlingar

– man är inte aktiv på Facebook

Jag har förstått att jag uppfyller alla kriterierna och troligtvis ytterligare några stycken som jag just nu inte kommer på.

Man kan konstatera att man som eljest inte följer den stora flockens rörelser. Man betraktar skeendet med skepsis. Man är nog lite svårflirtad.

Själv är jag fostrad av min mycket kloka farmor som hade lite lagom distans till omvärlden. Jag var som grabb lite uppfinnar-Jocke och hittade på alla möjliga och omöjliga manicker. Med jämna mellanrum hade jag visning av den senaste uppfinningen för farmor som alltid ställde frågan: Va nötter dä te?

Vilket alltid tvingade mig att reflektera över mina uppfinningars tillämpningsområde.

Hade jag konstruerat något som var användbart? Hade jag fått tillräcklig höjd på uppfinningen så att jag kunde påstå att den var bättre än tidigare lösningar?

Eller var det bara en kul grej som jag själv gillade men som knappast gick att använda och som ingen saknade?

Med åren har jag lärt mig att vara skeptisk på ett konstruktivt sätt och utgått från att det finns bra och dåliga lösningar både bland gamla och nya idéer. Och att det är viktigt att hitta de lösningar som fungerar och som innebär påtagliga och varaktiga förbättringar. Detta är min utgångspunkt när jag coachar nyföretagare – att värdera om en affärsidé är tillräckligt bra och medför tillräckliga fördelar jämfört med alternativen.

Om vi tittar närmare på de tre inledande kriterierna för eljest och utgår från farmors Va nötter dä te? kan man ha följande kommentarer:

1. Att tatuera sig över armar och hals innebär att man inte behöver vara så noga med att byta blus eller skjorta – man har ju ett fastlagt mönster för resten av livet.

2. Att göra ett jättelikt åretruntjippo av en branschs marknadsföring betalt av public servicepengar är givetvis en gåva till branschen från licensbetalarna.

3. De som drar in annonspengar och serverhyra på att folk berättar att de just varit ute med soporna och att sju gillar detta tjänar givetvis en hacka på det sociala mediet.

Sammanfattningsvis: välj och vraka bland både nytt och gammalt – välj det du verkligen gillar och skit i resten! Det är genom aktiva val man styr sitt eget liv. Och det är genom kloka affärsidéer man bidrar till uthållig utveckling.

Tommy Jansson

utvecklingskonsult, Stigtomta

"Att göra ett jättelikt åretruntjippo av en branschs marknadsföring betalt av public servicepengar är givetvis en gåva till branschen från licensbetalarna."

Läs mer om