Mucka inte gräl med en varuautomat

Krönikor2015-05-16 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Du har valt … mjölk … smör … och … ägg. Det blir fyrtio … åtta … kronor och … femtio … öre, säger den blippande maskinen med metallisk röst. Du betalar och väntar på att varorna ska komma ur väggluckan. Men inget kommer. Du blir frustrerad, muttrar och hotar till sist maskinen med stryk – självklart till ingen nytta. Den blippar bara lite retfullt tillbaka och vill att du ska beställa på nytt (och helst betala igen).

Så kan det se ut på ett snabbköp nära dig inom en inte alltför avlägsen framtid, då du handlar av maskiner i stället för av människor. Fast egentligen behöver man inte resa i tiden för att känna sig lurad av maskiner – hur många chokladbitar har inte närmaste godisautomat snuvat dig på?

I det läget önskar man att maskinerna var lite intelligentare, att man kunde diskutera med dem, få dem att inse det orättfärdiga i att inte få en vara man betalat för.

Tänk om!

Den kände fysikprofessorn Stephen Hawking, liksom datormogulerna Bill Gates och Steve Wozniak, har på senare tid varnat för att tänkande maskiner är ett potentiellt hot mot mänskligheten. När maskinerna blivit intelligentare än vi och börjat programmera sig själva styr de oss och inte tvärtom.

Rätt som det är får du en skål på golvet och ett koppel runt halsen … Det skulle ge uttrycket "som en hund" en helt ny dimension.

Var snäll mot din godisautomat. Rätt som det är kanske du har igen det.

Magnus Sjöberg

magnus.sjoberg@sn.se 0155-767 89

Läs mer om