Kalla det inte politik, det skrämmer bort folk!
Det var våren 2002 och vi planerade upplägget inför höstens val. I stället för vinjetten "politik" skulle vi använda "skola", "sjukvård", "äldreomsorg" och "miljö", och hoppades att det skulle öka intresset för tidningens granskning av partiernas inställning i frågorna.
13 år senare har Facebook och andra sociala medier tagit plats i våra liv. Stor plats. Och där människor från början lite trevande berättade om vad som åts till middag ägnas nu alltmer utrymme åt att visa var vi står politiskt, antingen genom någon egen åsikt eller genom att bara gilla eller dela något som någon annan har tyckt.
Så att folk skulle vara ointresserade av politik – nej, det köper jag inte längre. Nu meddelar dessutom Facebook att en ogilla-knapp är på gång, vilket kommer att göra det ännu lättare att utan större ansträngning visa var vi står i olika frågor.
Den här veckan har det gått prick ett år sedan senaste valet och i sociala medier är debatten nästan lika livlig som under valspurten. Och hur har då Nyköpingsmajoriteten hittills levt upp till sina vallöften? Det har kommunreporter Lasse Ringdahl granskat. Dela gärna din åsikt om resultatet med dina vänner på Facebook. Än så länge kan ingen göra tummen ned för din åsikt.
PS. Håll utkik, snart kommer motsvarande granskning för övriga kommuner och landstinget.
Anna Falk
CHEFREDAKTÖR anna.falk@sn.se 0155-767 49