Krönika: "Dubblad turism i Sörmland kräver nytänkande"

Övrigt2013-11-21 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Innovation är nytänkande som kräver generösa och nyfikna miljöer som ser längre, släpper fram och som tror på framgång. Några går före, som i sin tur inspirerar andra att vilja komma efter. Vad som blir framgång vet vi sällan, men om tillräckligt många talar om framgången innan den blivit ett faktum så är chanserna goda.

Väg 223 firar i år 5-årsjubileum, en annorlunda utflyktsväg mellan Nyköping och Mariefred. 30 företagare, alla kvinnor. Solrosen vid vägen berättar att här finns något att upptäcka, en unik miljö att uppleva. Marknadsföringsmaterial tas fram av föreningen: karta, kalendarium och hemsida. Annonser köps i Nyköpingsguiden, SN och Gröna kusten.

Snart är det dags att igen köpa annons i Länets turistkarta (samordnas av länets kommuner). Annonsen har Vägens logga, en text och en siffra. På kartan syns siffran 
i slutet eller i början av vägen.

Varje år försöker Väg 223 få vägen utmärkt på kartan för att visa hela utflyktsvägen. Varje år kommer samma svar: "Det går inte att märka ut vägen, för då måste vi märka ut alla utflyktsvägar, eller vad skulle hotellen säga, då måste vi märka ut alla hotell. Ni får förstå att det är en principfråga."

Så blir vår utflyktsväg en av alla osynliga attraktioner på länets turistkarta.

Nu skall turismen utvecklas, vi skall bli exportmogna och locka penningstarka grupper till Sörmland. Regionförbundet tar hjälp av konsulter som identifierar det unika. Att få kommunerna i vårt röda län att tänka innovation är en utmaning. De kom fram till att slotten är det som ger Sörmland dragningskraft. Vi längs väg 223 erbjuder en berättelse. I dag är berättandet det som alla marknadsförare talar om. Vi har berättelsen Väg 223, med unika stopp och unika miljöer 
i ett unikt landskap.

Vad har attraktionskraft i vår tid? De senaste rankninglistorna säger unika boenden i norrbottniska trädtoppar eller i unika naturmiljöer. Människor söker det unika, det orörda, det naturnära och genuina. Vi vill komma så nära som möjligt, gärna på cykel eller till fots.

Det märkliga är att när Sörmland skall satsa på slotten så sägs det att upplevelserna förstås är viktiga men att de kommer sen: "Vi har inte trattat ned dit ännu". Så under tiden går det förstås inte att märka ut en annorlunda utflyktsväg på länets karta? Fast det går 
i andra län. I Blekinge syns fyra olika turistvägar på kartan och alla besöksnäringar, ett härligt myller som lockar till att vilja se och uppleva mer. Där säger Näringslivskontoret till företagen: Ert uppdrag är att ge turisten en anledning att komma – vår uppgift är att berätta att du finns!

Tänk om vårt län, våra kommuner var villiga att lyfta vår Väg, då kunde vi koncentera oss på att leverera unika möten och sälja fantasiska produkter och upplevelser. Att fortsätta vårt innovativa arbete där nya produkter tar form för att vi har hittat sätt att samarbeta.

Åsa Ingårda

företagare längs väg 223

Läs mer om