Debattkrönika: ”Den digitala marknadsföringen – nätet och demokratin”

Krönika

Det här är en krönika. Det är skribentens åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Södermanlands Nyheter med journalistik.

Så länge vi enbart läste dags­tidningar i pappersformat kunde vi själva välja vilka ­annonser vi ville läsa. Om vi inte hade lust läste vi inga annonser alls.

Med den nya digitala tekniken kan man lägga in olika styrningar som gör att jag som läsare inte längre är herre över medieflödet. Jag kan inte själv välja vad jag vill läsa – det sköts och styrs av någon annan i det fördolda.

Vill jag till exempel söka efter en specifik information (till exempel en tv-tablå) så hamnar jag oftast på en annan sida som någon betalat för att få prioriterad. Många gånger kan det vara reklam för något av de överetablerade Casinon som verkar finnas i det oändliga. Så i stället för att få reda på vad jag kan se på tv får jag förslag på hur jag kan ”satsa 100 kronor och spela för tusen”.

Om jag alltså vill se vad det är på tv så hamnar jag i en casinoreklam som jag inte är det minsta intresserad av ”vill du veta vad det är på tv?”

Därifrån får jag tvinga mig fram till det jag själv söker efter.

Någon annan som betalat för att få ”tränga sig före” på nätet har styrt min väg utan min vilja.

Via olika databaser säger sig de digitala annonsörerna bättre anpassa informationen efter vad jag tidigare sökt efter. Via digitala spår på nätet utgår man ifrån att människor vill ha mera av samma. När man just kommit hem från en semesterresa antas man leta efter första bästa tillfälle att ge sig iväg på nytt. Själv råkade jag ut för en ”digital” marknadsföring förra sommaren. Vi hade efter mycket om och men bestämt oss för att bygga ett växthus vid vårt fritidshus i Norrland. Vi hade just byggt vårt första växthus vid en ålder av 70 plus vilket föranledde det digitala marknadsföringssystemet att skicka på oss massiv reklam för växthus. Man kan ju undra hur den algoritm ser ut som leder till att man gör reklam för växthus när man just köpt ett?

För växthus måste väl ändå klassas som ”sällanköpsvaror” – eller ..?

Just nu närmar vi oss en alldeles speciell sällanköps­vara: vilka politiker ska vi ge makten de kommande fyra åren? Det är en mycket speciell vara/tjänst som är avgörande för mycket i samhället. Den eller de som fått svenska folkets förtroende att fatta avgörande beslut 2019–2023 har ett stort ansvar att leva upp till.

Sverige är ett litet land men är högt rankat både finansiellt och kompetensmässigt. Det är därför inte underligt att olika främmande intressen försöker att påverka valutgången.

Detta i kombination med trixandet på den digitala annonsmarknaden måste leda till att vi som medborgare kritiskt granskar all information och håller en skeptisk attityd mot medieflödet!

Vem har skrivit detta? I vilket syfte? Vem tjänar på detta? Kan jag verifiera uppgifterna i någon annan, pålitlig källa?

Tommy Jansson

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

KrönikaMediaSociala medier
Relaterat