En rövardotter på cd-rom

Kultur & Nöje
Svenska folket har blivit med dator och cd-romproducenterna är inte sena att utnyttja tillfället med ett stort utbud inför julhandeln.En rad gamla bokbekanta har flyttat in i bildskärmarnas värld – Ronja Rövardotter, Alfons Åberg och den händige bävern Castor. SN har testat några av de nya leklärspelen som kommit ut under året.

Ronja Rövardotter
Från ca 5 år
Norstedts Rabén Multimedia
PC (8xCD-rom enligt förpackningen, 16xCD-rom rekommenderas)

R onja Rövardotter är ett praktprogram som kräver nyinköpt dator med ordentlig kraft. Men väl installerat ger det stor valuta för besväret, utomordentligt vackert, spännande och välgjort.
Ett äventyrsspel som börjar den ovädersnatt när rövarborgen klyvs itu av vädrets makter. Det är då spelaren kommer in, väljer repliker från Mattis, Ronja eller Lovis, följer Ronja ut i Mattisskogen.
I det stora spelet ingår flera mindre, från platser som Tjärnen, Älven och Labyrinten. I den sistnämnda finns Birk, som man med knep och list kan befria. Lite enklare är spelet Pricka Rövarna med snöbollar och rövare.
En av de främsta förtjänsterna med Ronja är att man bevarat grundstämningen från boken vildvittrorna är riktigt läskiga första gången de flyger över skärmen. Den grafiska illusionen är sagolik. Detta spel varar längre än julhelgen, är förmodligen årets bästa och borde roa de flesta åldrar.
Men se till att datorn har bra grafikkort, snabb cd-romspelare (minst 8x) och minst 133 Mhz processor. Då funkar det utan gnäll.


Är Alfons Åberg hemma?
Från 3 år
Snille läroäventyr
PC/Mac

Faster Fiffi, Storkusinerna, bästisen Victor och lilla Småtting alla gamla Alfonsbekantingar dyker upp i cd-spelet Är Alfons Åbergs hemma? Alfons själv försvinner däremot redan i spelets början och sedan får man traska runt i höghuset, plinga på dörrar och försöka hitta huvudpersonen.
Det är mycket Alfonskänsla i detta spel som även en liten treåring kan ha stort utbyte av. Alfons välkända papparöst (Björn Gustafson) guidar och Georg Riedels trallvänliga Alfonsmusik går som en röd ljudtråd genom spelet.
Bakom många dörrar döljer sig bara en liten rolig överraskning, som kan ha bytts ut till nästa gång man trycker på dörrklockan. Men andra gömmer spel och utmaningar, som tyvärr är i svåraste laget för de yngsta Alfonsfansen.
Att lägga straffar på Victor visar sig omöjligt för den treåring vi testade spelet med, och att manövrera Alfons igenom en klurig labyrint utan att bli ikappsprungen av hunden är svårt även för mamma. Å andra sidan uppskattar minstingarna allra mest att plinga på alla dörrar och fnittra åt överraskningarna som gömmer sig därbakom.


Sy med Castor
Från 4 år
Alfabeta Gammafon Multimedia
PC/Mac

Castor är en välkänd figur för små bilderboksläsare. Den händiga bävern har lärt oss sy förkläden, snickra verktygslådor och måla skåp. I Sy med Castor befinner vi oss i syrummet där vi enligt spelkartongen ska få leka, lappa, brodera, färga och spela.
Grafiskt är Sy med Castor ett välgjort spel och Castorläsare känner sig garanterat som hemma bland Castors alla praktiska prylar. men själva spelet är ändå en besvikelse.
Det speciella med Castorböckerna är just att även de yngsta läsarna inspireras av skapa själva, men i Castors CD-romspel förväntas de plötsligt uppskatta att titta på en tvättmaskin som snurrar runt, runt på bildskärmen. Det finns få variationsmöjligheter i spelet, och de uppgifter som finns är ibland svåra att förstå. .
Nej, Castor gör sig fortfarande bäst i böckernas värld.


Richard Scarrys äventyrsvärld
(Lär dig läsa, Lär dig räkna)
Från 4 år
Norstedts Rabén Multimedia
PC/Mac (2xCD-rom)

I Richard Scarrys äventyrsvärld kan barn i förskoleåldern läsa sig läsa och räkna. Figurerna känns igen från böcker och TV, och som alltid i Scarrys värld finns många detaljer att titta på och mycket att utforska.
I Sysslostads och Mattemobilens olika världar väntar diverse uppgifter som att plocka upp alla ord som börjar på S, sortera varorna efter avdelning i snabbköpet eller släppa på rätt antal passagerare i en tågvagn.Det här är program som räcker länge innan man hunnit utforska och prova på allt.
Programmen är ganska lätta att manövrera runt i, men ett genomgående bekymmer i Lär dig läsa är de dåliga översättningarna från engelska. Få svenska barn känner till att en lastbil också kan kallas van och när det står queneller bredvid en burk fiskbullar begriper de ingenting. Sådana språkliga missar förtar en hel del av intrycket. Ibland är också de talade instruktionerna alltför knapphändiga.


Rymdjakten
Ca 812 år
Levande Böcker
PC/Mac (4xCD-rom)

Rymdjakten är en av årets verkliga fullträffar. Det tillvaratar mediets alla möjligheter att roa, samtidigt lär det ut en mängd astronomi, ekonomi och teknik. Ett sökande efter universums gåtor, lämpligt för barn från ungefär 10 års ålder, med många timmars brukstid.
Saken är den att astronomen Maximilian på 1940-talet upptäcker ett märkligt föremål i sin kikare. En underlig himlakropp som kolliderar med en meteorit och störtar på månen. Nu måste forskningen sättas igång. Kom föremålet från en främmande planet? Hur ska Maximilian ha råd att finansiera sin forskning?
Ett spel som den spelande verkligen bygger upp själv, som kräver systematik, fantasi och uthållighet. Den privata testpanelen är ännu sysselsatt i projektet, finansieringen är ordnad och entusiasmen stor inför planetrörelser och forskningsrapporter.


Jakten på kapten Hanssons guld
Geniet från Millimetrus
Ca 512 år
Active Media Group
PC

Välkända från TV4 är de figurer som dyker upp i höstens nya spel från Lattjo-lajban. Kosmos med sin kastrull vägleder genom mattespelet Geniet från Millimetrus, medan Rummel och Rabalder jagar försvunnet guld i Jakten på kapten Hanssons guld.
Det här är en lite slamrande typ av barn-spel, men i sin genre är de hyggliga och inte alltför högljudda. Priset är också modest.
Kapten Hanssons guld jagas på sedvanligt sätt och i hiskelig fart genom gränder och över hustak. Geniet från Millimetrus är ett mattespel med inslag av ekologi och kostcirklar, ett lite rörigt spel som kan passa en naturintresserad åttaåring
Det finns inga stora pedagogiska vinster i någondera programmet, förutom ett allmänt datortillvänjande.


Trodde du ja 2
Från 10 år
Ahead Multimedia
PC/Mac (4xCD)

I det här frågesportspelet gäller det att samla pengapoäng och hamna på high score-listan. Ofta handlar det om värdelöst vetande, ibland om kunskapsfrågor. I några bildfrågor får man se små delar av en större bild som ska identifieras och ibland drabbas man av ljudfrågor. Antingen kan man tävla mot sig själv, eller mot kompisar.
Frågorna inramas av små roliga vinjetteckningar, men när man spelar sin sjunde omgång börjar man tröttna så smått på de rara elefantbilderna. Som alla enkla snabbspelade spel är Trodde du ja 2 lätt vanebildande. Men för tioåringar är spelet väl svårt. Jag skulle snarare säga att besserwissrar i tonåren är den rätta målgruppen.


Hokus Pokus Panter
Från 8 år
Ahead Multimedia
PC

Klicka på allt, plocka på dig allt som är löst och prova alla möjliga och omöjliga kombinationer! Det är de enda regler som gäller i äventyrsspelet Hokus Pokus Panter. Den Rosa Pantern ska hitta ingredienserna till en trolldryck, och hamnar i massor av äventyrligheter. Spännande och ganska klurigt!
Spelet är välgjort med snygg grafik och med en avspänd humor som faktiskt är halva behållningen med spelet. Man skrattar gott medan man försöker komma på hur man ska lösa problemen på skärmen och ofta tvingas man tänka i flera led. För en dataovan åttaåring kan det bli bekymmersamt, men än man kvicktänkt så löser det sig så småningom.


Pettson & Findus i trädgården
Från ca 5 år
Gammafon
PC/Mac (4xCD)

Äventyren i Pettsons snickarbod hörde till förra årets bästa CD-romspel. Nu kommer Pettson & Findus i trädgården och det är precis lika bra som föregångaren.
Den late Pettson har somnat i hängmattan och Findus får sköta trädgården. Men i Sven Nordqvists tecknade värld är inget enkelt som ni säkert vet för att få vatten till växterna måste man till exempel skjuta prick på små vattenballonger. Aldrig har trädgårdarbete varit så kul som här!
Ett drygt tiotal olika spel finns att spela. Några är lite för finmotoriskt avancerade för de yngsta spelarna, men det finns uppgifter för alla åldrar. När man klarat alla spel kan man ta sig vidare ner i underjorden men så långt har inte vi tagit oss ännu.
Den humoristiska tecknarstilen från Nordqvists böcker gör sig jättebra som dataspel, och de kluriga spelen har precis den rätta Finduska stämningen. Det här är ett spel som kan räcka ända fram till nästa julafton!


Den fantastiska kroppen
612 år
Levande böcker
PC/Mac

Den fantastiska kroppen är ett riktigt roligt spel där människokroppens mysterier uppdagas av det artiga skelettet Benjamin. Benjamin är ovanligt användbar som programledare, man kan till och med sätta ihop och ta isär honom. Det kan man inte med Harald T.
En upptäcktsfärd i kroppen går också bra, in i varje organ, vrida och vända och se efter. Eller så bygger man en kropp genom att svara rätt på en lång frågesport om de kroppsdelar man letar.
Det här är ett trevligt spel med fin humor och vacker grafik. Pedagogiken är inte påträngande utan hellre spontan. En utförlig faktadel finns med i spelet för den som vill veta mer om kroppsdelarna. Men vart tog de spännande fortplantningsorganen vägen?


Titel: Bananer i Pyjamas
PC/MAC
Förlag: Lattjo lajban
Ålder: 26 år

Jättebra 3D-grafik gör att ungarna känner sig hemma med de populära bananerna direkt. Rätt musik, rätt röster.
Men sedan tar det liksom slut. På drygt en halvtimme har till och med testpanelens 3-åring utforskat spelet och vill hellre se någonting annat.
Inte mycket innehåll för pengarna, tyvärr. Möjligen är skivan lämplig som första CD-ROM för ett mycket litet barn.