• Här förliser Titanic. Sjuåringarna Gustav Keber och Simon Arvin går på påsklovskurs i filmanimering på Barnkulturcentrum i Nyköping. Foto:
  • Arvid Öhmann och Sam Kiander är både 8,5. Foto:
1/

Framtida filmskapare lär sig animera

NYKÖPING

Hästtävlingar, actionrullar och mangaslagsmål. På animationskursen hos Barnkulturcentrum i Nyköping råder ingen brist på fantasi. Här skapas stordåd av åtta unga filmmakare.

— Vi har haft en hopptävling precis. Där alla vann. Nu ska hästarna förflytta sig in i stallet.

Koncentrationen är på topp när nioåringarna Tyra Viberg och Nathalie Wassler med precision skapar scener inne i en helt vanlig kartong. Eller vanlig och vanlig, just den här är förvandlad till ett synnerligen tjusigt stall, med rymliga boxar och välklippt stallströ i gul papp. På bordet utanför ligger ett stort papper med grönt gräs, klarblå himmel och fluffiga molntussar.

— Vi måste göra namnskyltar...Mackan, visst stavas det så här, frågar Nathalie samtidigt som kompisen Tyra förklarar varför de valt att lägga tre påsklovsdagar på filmstudier.

— Att göra film...det är helt enkelt bara så väldigt kul, konstaterar hon.

Isidor Lindholm, 9 drömmer om att bli skådespelare i framtiden. — Jag tänkte att det är bra att lära sig animera, lite som en start mot att bli skådis senare. Foto:

Vid bordet intill har sjuåringarna Gustav Keber och Simon Arvin precis byggt klart ett stort legoskepp som nu tronar mot deras havslika kartonglåda.

— Vi tänkte satsa på action i vår film. Så vi har byggt Titanic som alldeles snart kommer att gå under med hjälp av de här fiskelinorna, förklarar Gustav som sköter själva fotograferingen medan Simon puttar legoskeppet millimeter för millimeter mot det fasliga isberget.

Sekvenserna sätts sedan samman till Nyköpingskillarnas egen tolkning av den fasliga förlisningen. Killarna har viss vana av att göra film sedan tidigare.

— Jag har testat lite på ett tv-spel. Det är väldigt kul, säger Simon.

Actiontemat är populärt berättar kursledaren John Danielsson. Han studerar själv 3D-animation och visualisering på Högskolan Väst i Trollhättan och är imponerad av de unga filmmakarnas kunskaper.

— Att lära sig animering och stop motion är att lära sig grunderna i hur film fungerar, ruta för ruta. De har fantastisk fantasi och även förmåga att förverkliga den i sina filmer. Animation betyder ju att man besjälar någonting som inte lever på riktigt och det har de verkligen lyckats göra.

Nioåringarna Tyra Viberg och Nathalie Wassler gör en film om hästarna Star och Mackan. Foto:

8-årige Love Sundqvist har även han använt legogubbar i sin film.

— Den här legogubben möter tyvärr en riktig ondskefull karaktär som precis käkat tacos. Sen..., eller föresten, jag kan inte berätta mer i SN för filmen ska bli en present till min pappa, säger Love som tycker kursen gett rejält med skjuts till hans nya intresse.

— Jag spelar lite väl mycket till vardags men när man gör film blir man ju mer aktiv. Det gillar jag, säger han.

Ett tiotal filmer produceras under kursens tre dagar. Barnkulturcentrum har hyrt in varsin iPad från Film i Sörmland till alla deltagare som jobbar i programmet iStopMotion.

— Barnen är väldigt vana vid att hantera tekniken så vi går även in på ljudläggning, vilket är lite av ett kapitel för sig. Men de är i gång snabbare än jag hinner med, det är väldigt kul att barnens deras driv, säger John Danielsson.

Kursledaren John Danielsson visar Gustav Keber ett trick för att få till scenerna i filmen om Titanics öde. Foto:

Läs mer om dessa ämnen

Kultur/Nöjefilm