• Henrik Dorsin dyker upp i nio olika skepnader i musikalen "Gentlemannen", samtliga medlemmar i släkten D'ysquith. Här som ättens överhuvud, Lord Adalbert D'ysquith, den mest empatilösa och självupptagna (och roligaste) snobben av dem alla. Foto:
  • Anette Belander från Åkers Styckebruk spelar rollen som den småtokiga miss Shingle, och den som sätter mordgriller i huvudet på Monty Navarro (Andreas T Olsson). Foto:
  • Asquith D'ysquith (Henrik Dorsin) och Monty (Andreas T Olsson). Foto:
  • Major Lord Bartholomew D'ysquith är en av de många släktingarna som gestaltas med liv och lust av Henrik Dorsin. Foto:
  • Henrik Dorsin gör både män och kvinnor i släkten. Här som Lady Salome D'ysquith Pumprey. Foto:
  • Sången "Bättre med en man" är en duett där Henry D'ysquith och Monty drabbas av en bromance. Foto:
1/

Mördande roligt om klassresa

Musikalrecension

Upplägget är en given succé. I "Gentlemannen" får hyllade och mångsidiga Henrik Dorsin, briljera i en massa knäppa, högvälborna figurer, män och kvinnor ur den sten- och anrika släkten D'ysquith.

Mot honom ställs Dramatenskådespelaren och författaren Andreas T Olsson i rollen som Monty Navarro. Han är en ung, fattig man, som strax efter sin mors begravning får veta av den smått galna Miss Shingle (Anette Belander) att han tillhör släkten D'ysquith. Han får också veta att det finns åtta personer i arvsföljden mellan honom och titeln som släktens lord och tillhörande förmögenhet och slott.

När Montys försök att närma sig släkten genom att erbjuda sina tjänster som fondmäklare avvisas på det högfärdigaste vis och hans älskade Sibella (spelas av en utmärkt Sara Jangfeldt) väljer bort honom för att istället gifta sig rikt, tar en plan form i hans huvud.

Han ska döda sig upp i det brittiska klassamhället. På vägen förändras han som människa och möter också kärleken igen i form av en "kusin" (Emmi Christensson).

Gentlemannan är en skruvad mix av olika genrer och uttryck - dramatisk teater, fars, satir, operett, musikal och tv-serie som utspelar sig i det viktorianska England. Scenografi och kostym (av Nigel Hook) är extra allt - lätt inspirerad av Harry Potter och Monty Python.

Calle Norléns svenska sångtexter måste också nämnas, de rymmer värme och stor humor och för historien framåt och lockar till många gapskratt.

Allra roligast är när Henrik Dorsin som Adalbert D'Ysquith sjunger "Vad är fattigt folks problem?" och duetten "Bättre med en man" där Monty och "kusinen" Henry D'ysquith drabbas av en bromance det slår gnistor om.

Grejen med "Gentlemannen" är förstås Henrik Dorsins olika figurer. Han är helt fenomenal som gisten präst och en Leif GW Perssondoftande bankir. Galet skruvad som societetsdam i brittisk kolonialstil och rar som bortkommen ungkarl, fostrad i internatskolornas värld.

Det hade varit lätt att figurerna tog över och "Gentlemannen" blivit rad sketcher med transportsträckor däremellan.

Men en lagom dos av Henrik Dorsin i olika karaktärer, maffiga duetter mellan Emmi Christensson och Sara Jangfeldt, en Suzanne Reuter som dryper av giftig sarkasm den charmiga Andreas T Olsson som strebern Monty, blir musikalen "Gentlemannen" på Oscarsteatern en föreställning som bjuder på massor av feelgood och förlösande skratt.

Musikal

Gentlemannen - a gentleman's guide to love and murder

Av: Robert L Freedman och Steven Luftvak baserad på roman av Roy Horniman.

Regi: Markus Virta

Översättning: Calle Norlén

Kostym och scenografi: Nigel Hook

Medverkande: Henrik Dorsin, Andreas T Olsson, Suzanne Reuter, Sara Jangfeldt, Emmi Christensson och Anette Belander

Oscarsteatern, Stockholm

Läs också

( 10 st )

Läs mer om dessa ämnen

Åkers styckebrukKultur/NöjeMusikrecensionteater
Relaterat