Radio Sveriges Radio skrotar de flesta av programnamnen i P3 och kommer i stället att ha en tablå baserad på vilken tidpunkt under dagen man lyssnar. Redaktionsgränserna ska bli mer otydliga och samarbetet ska öka över hela kanalen, skriver biträdande programchef Cajsa Lindberg i ett blogginlägg.

"Vi kommer att ha en tablå som i huvudsak är baserad på fyra större pass på vardagarna som går in i varandra naturligt och sänder omlott; morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll", skriver hon.

Anledningen är att P3 vill anpassa sig efter publikens sätt att lyssna. Samtidigt kommer man inte längre att rikta sig enbart till unga mellan 15–35 år, utan till musik- och samhällsintresserade. Kanalen ska även fortsätta att arbeta mer digitalt och utveckla sitt utbud av poddar.

Även det populära "Morgonpasset" kommer att omstruktureras, men varumärket ska vårdas, enligt Cajsa Lindberg.

”Morgonpasset” är ett väldigt starkt varumärke som lyssnarna älskar och därför vill vi behålla det, även om det också kommer att förändras och anpassas, säger hon till Dagens Nyheter.

Den nya tablån kommer att införas i januari 2020.