Clowner med dubbla budskap

Efter några års uppehåll är Propellerteaterns clowner Brandenburg och Mahatma tillbaka på teaterscenen. Den här gången ger de sig i kast med bröderna Grimms klassiska saga om Hans och Greta – självfallet i egen tolkning och med ett budskap i backfickan.

Kultur2015-11-25 16:36
<p><strong>Scenbilden i Propellerteaterns </strong>lokal på Behmbrogatan är spartansk. Några träd och flugsvampar placerar betraktaren i den skog där föreställningen "Hans & Greta - den stekta trollpackan" utspelar sig. Den speciella improvisationsteknik, även kallad clownteknik, som skådespelarna i Propellerteatern ofta använder sig av, kommer utgöra resten av scenbilden.</p><p>Clownteknik är en speciell slags improvisationsteknik, sprungen ur Commedia dell’arte, men med mycket regler att förhålla sig. Propellerteaterns Anna Frölander menar att ur reglerna föds en massa frihet för skådespelarna.</p><p>– Om man skulle snubbla i en vanlig föreställning hoppas man oftast att ingen märker det. I improvisationsteater kan man dra nytta av snubblet och väva in det i handlingen. Clownteknik är en utmaning, samtidigt gör alla regler att man kan vara spontan, öppen och föra en föreställning vidare utan att bli osäker på om motspelaren ska uppfatta nästa drag, säger hon.</p><p>Frågan "Vad vill vi berätta?" kommer alltid i första hand när Propellerteatern börjar jobba med ett nytt projekt. Så även i det här fallet.</p><p><strong>Den nya föreställningen </strong>bottnar i den klassiska sagan om Hans och Greta, men i Propellerteaterns uppsättning tvingas Hans och Greta lämna sin familj på grund av fattigdom och krig.</p><p>– Clownerna Mahatma och Brandenburg berättar sagan med liv och lust – och en gnutta död. Och tvekar inte att ställa de stora frågorna: Hur är det att vara fattig och tvingas lämna bort sina barn, och kan man förbjuda fattigdom?</p><p><strong>Då föreställningen vilar </strong>på improvisation kan handlingen skifta från föreställning till föreställning. Men enligt Anna Frölander finns det en början, en mitt och ett slut.</p><p>– I och med att vi har en ganska enkel scenbild är det clownerna som målar upp stora delar av scenbilden. Därför kan bilden som målas upp av exempelvis ett pepparkakshus variera mellan olika föreställningar, samtidigt är vi trogna den klassiska sagan.</p><p><strong>Föreställningen riktar sig </strong>till barn från sex år, men vänder sig till alla åldrar. Och i rollerna som de två clownerna ser vi Anna och Jenny Frölander</p><p>– Från sex är en lagom ålder, samtidigt kan vi ta upp tankeväckande saker som kanske flyger lite över huvudet på de yngsta, men som väcker den äldre publiken till eftertanke. Det är ju ändå så att vi försöker säga något.</p>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!