Det var på tiden att Gnesta fick en kulturfestival. Nu behöver Gnestaborna inte längre odla sin avundsjuka mot andra kommuner som satsar annorlunda och mer. Förhoppningsvis kan detta bli ett återkommande inslag även när integrationspengarna är slut. Heder åt Gnesta kommun och dess samarbetspartners.
Kulturfestens stora dragplåster är självklart Nour El Refai, och det är fullsatt när hon äntrar scenen på Elektron. För när Sveriges roligaste kvinna är i byn händer det grejer. Det första som händer är att alla under tio år ombeds att lämna lokalen. Och det är ett klokt val. Inte för att föreställningen ballar ur, men Stand up-Nour är inte densamma som Barnkanalen-Nour. Sen är det bara att åka. Sällan har väl 23 minuter gått så fort. Det är en väldigt rolig stund vi får med Nour. Naturligtvis tar hon avstamp i rutiner om att vara kvinna, feminism och sin bakgrund som blatte.
Men hon lyckas göra det fräscht och utan pekpinnar. Allra roligast är det när hon berättar att anledningen till att kvinnor förr inte fick jobba som skådespelare var att de stal så mycket teknik genom att gömma det i könet. Med lagom mycket kroppsspråk förstår vi precis hur det gick till. För-och nackdelarna med att vara lik Laleh är också en höjdpunkt. Nour är riktigt usel på att imitera Laleh, men får ändå fram poängen.
Tyvärr så tappar hon lite fart på slutet när hon läser ett argt brev från en äldre herre och svaret hon gett. Lite uddlöst och onödigt när hon bara har ett kort gig. Men som helhet var Nour El Refais gnestapermiär precis vad kulturfesten behövde, skratt och stjärnglans.
Mats Hammarlöf