ââNu fĂ„r vi en scen som anpassar sig till produktionen i stĂ€llet för tvĂ€rtom, sĂ€ger teaterchefen Kitte Wagner under en första rundvisning.
Den 24 februari blir det premiÀr för Shakespeares "En midsommarnattsdröm" pÄ stora scenen och dÄ mÄste allt vara klart. Men Kitte Wagner kan inte lÄta bli att lÀgga till ett "peppar, peppar" för sÀkerhets skull. Mycket arbete ÄterstÄr nÀmligen innan 110-miljonerssatsningen Àr i mÄl.
NĂ€r Kitte Wagner började jobba hĂ€r för drygt sex Ă„r sedan hade hon kĂ€nslan av att sitta pĂ„ en gömd juvel â ett fantastiskt arkitektoniskt verk frĂ„n 1899 med en enorm potential, som inte riktigt kom till sin rĂ€tt.
Brittiska teaterarkitekter
Teaterarkitekter frÄn den brittiska studion Haworth Tompkins anlitades för att ta ett helhetsgrepp.
ââDe kom hit och sade att det hĂ€r borde vara en turistattraktion för hela Europa, eftersom det finns sĂ„ fĂ„ hippodromteatrar kvar.
PÄ deras förslag kommer teatern nu att fÄ en ny entré ut mot Kalendegatan i centrala Malmö, dÀr det första som möter besökarna blir ett teaterkafé i tvÄ vÄningar och en ateljé för utÄtriktad verksamhet.
En innergÄrd, som tidigare huserat soptunnor och en cykelparkering, har förvandlats till ett stort, inglasat rum som teaterbesökarna slussas genom in till den runda hippodromen via en dörr som ursprungligen var cirkushÀstarnas ingÄng.
Allra störst tillfredsstÀllelse uttrycker teaterchefen över de nya förutsÀttningarna för dramatiken. Akustiken har förbÀttrats, scenen har blivit mer flexibel och alla i publiken kommer att se bra.
Eftersom de publika ytorna utanför sjÀlva teaterrummet har blivit större blir det ocksÄ möjligt att ta emot fler besökare. Det maximala antalet sittplatser blir nu 516 i stÀllet för 380.
Kommer nÀrmare
I den nya utformningen, dÀr stolsraderna följer de cirkelformade vÀggarna, krymps avstÄndet mellan skÄdespelare och publik.
ââDet hĂ€r har vi aldrig haft, att publiken Ă€r sĂ„ nĂ€ra att man kommer att kunna kĂ€nna lukten av svett frĂ„n skĂ„despelarna, sĂ€ger Kitte Wagner.
Detta anser hon Àr helt avgörande för den typ av teater som Malmö stadsteater vill vara.
ââPubliken behöver komma nĂ€ra. Det Ă€r dĂ€rför vi gĂ„r pĂ„ teater, det Ă€r för att se skĂ„despelarna live, se deras ögon. Annars gĂ„r vi pĂ„ bio.