Bra Märta!
Regissören Ewa Westins röst ljuder genom Culturums konsertlokal där den hundra personer stora musikalproduktionen precis flyttat in.
Ewa Westin ryar åter till, men den här gången låter hon mindre nöjd och hon pekar bokstavligen med hela armen. "Vi tar om från början".
– Det är som det ska vara dagarna före en premiär. Helt hysteriskt alltså, viskar Ewa Westin utan att släppa scenen med blicken.
Det är kväll på barnhemmet som den sturska föreståndaren Miss Hannigan styr med järnhand. Första akten ska ha genomdrag två gånger den här kvällen och det är 14-åriga Miranda Wibergs "Annie" som är först ut. Mirandas "Annie" avbryter ett slagsmål mellan två av barnhemsbarnen och lugnar ett av de yngre barnen i sovsalen som längtar bort, genom att sjunga en stämningsfull sång i nattmörkret.
Miranda Wiberg och Freja Fritioff delar på huvudrollen som den föräldralösa flickan Annie i musikalen "Annie" som har premiär nästa onsdag i teatergruppen Nymos regi. Att köra alla kvällar själv skulle bli för tungt, därför är samtliga barnroller dubbelbesatta.
Cirka 60 skådespelare och statister är med i "Annie" varav 25 är barn i åldrarna 9 till 14. Ewa Westin menar att det gäller att ha en ängels tålamod när man arbetar med en så stor grupp. Men hon är inte orolig. Ensemblen har repeterat sedan i maj och nu är det mest den nya lokalen som ska sätta sig.
"Annie" är Nymos 12:e stora musikal. Henrik Lundh är producent och verksamhetsledare för Nymos, han berättar att musikaler i den här storleken måste planeras minst ett år i förväg för att de ska vara möjliga att genomföra. Det handlar om allt från rättigheter, till uppbokning av lokal, regissör och koreograf. Och så den generösa repetitionstiden, som är ett måste när man arbetar med amatörer.
– Vi är amatörer men försöker skapa en professionell miljö. Det är en stor utmaning att arbeta med en stor ensemble med mycket barn. Men att arbeta generationsövergripande är otroligt givande och roligt. Man ser verkligen hur barnen utvecklas och hur kontaktnät skapas mellan barn och vuxna och hur de lär av varandra, säger Henrik Lundh.
För att så många barn och ungdomar ska få möjlighet att delta har man delat in dem i två grupper – en med "rollbarn" och en grupp med "ensemblebarn" där de större rollerna görs av rollbarnen. Samtliga medverkade valdes ut i stor audition tidigt i våras. Och av naturliga skäl är det hundra procent tjejer som gäller.
Åtta månader efter audition är Freja Fritioff mer än redo för premiären, men lite pirrigt medger hon ändå att det är. Freja var fem år första gången hon uppträdde inför publik. Den gången var det fiol som gällde och sedan dess har det blivit otaliga fiolkonserter i musikskolans regi. Som skådespelare blir det däremot debut nästa vecka.
– Jag antar att jag var bra på audition, annars hade de inte valt mig i rollen som Annie. Eftersom att Miranda varit med förr är hon mer rutinerad än jag, men jag tror de valde mig för att jag har utstrålning och spelar bra. Egentligen skådespelar jag nog bättre än jag sjunger, funderar hon.
Den stora utmaningen för Freja har varit att lära sig alla repliker, men hon kom tidigt på att det var lättare att lära sig texterna om hon lyssnade på dem.
– Jag och mamma spelade in alla mina repliker. Mamma fick vara mina motspelare, sedan har jag lyssnat på inspelaningarna tills jag kunde allt, säger Freja.
Inför premiären är turordningen lottad och det är Mirandas "Annie" som är först ut som den modiga rödhättan.
Henrik Lundh berättar att flera Nyköpingsbor gjort någon form av tankefel och tror att Nymos ska sätta upp "Annie get your gun" – vilket alltså är helt fel.
"Annie" handlar om en föräldralös flicka i depressionens USA i början av 30-talet. Börsen har kraschat och det råder tuffa tider där folk kämpar för att överleva och där ingen kan lita på någon.
– Vi följer musikalmanuset och placerar det i miljön som var 1933 i USA. Det handlar om framtidstro och framtidsdrömmar och Annies drömmar om ett bättre liv, säger Henrik Lundh och tillägger att man kan dra vissa paralleller till dagens samhälle.
– Det är många människor som har det svårt i dag också, så på ett vis är den dagsaktuell fast den utspelar sig på 30-talet.
Genomdraget av första akten fortsätter och det har blivit dags för Annie att bekanta sig med sin adoptivpappa och alla hans betjänter.
"Tjenare, tjänare" säger Miranda Wiberg lite småkaxigt.
Besvikelsen är stor när miljonären Warbucks upptäcker att barnet han "lånat hem" från barnhemmet för att fira jul och nyår i det pampiga slottet inte är en pojke, utan ett flickebarn.
Samtidigt svidar skådespelaren Magnus Löfgren om i "manslogen" bakom scenen. Han spelar småfifflaren Rooster som tillsammans med sin flickvän ska försöka kidnappa Annie i ett försök att komma över en del av Warbucks miljoner. Magnus Löfgren är en av veteranerna i Nymos och gillar tänket bakom produktionerna.
– Det är otroligt socialt och berikande att umgås med folk i alla åldrar. Vi lär av varandra, samtidigt är det stort att få spela på Culturum.
0155-767 25