I vĂ„ras belönades manusförfattaren och regissören Ruben Ăstlunds nya film "Triangle of sadness" med Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes. Inför SverigepremiĂ€ren i fredags har han flitigt anvĂ€nt rampljuset för att tala om att han vill se filmskapare, finansiĂ€rer och publik hjĂ€lpas Ă„t för att vitalisera den insomnande biografkulturen.
Ett sĂ€tt att göra det skulle vara att alla som erhĂ„ller lĂ„ngfilmsstöd frĂ„n Svenska Filminstitutet som motkrav ska turnera runt med sina fĂ€rdiga filmer till Ă„tminstone tio olika stĂ€der och biografer â vilket Ă€r precis vad Ăstlund med sitt team gjorde under helgen.
NĂ€r turnĂ©bussen stannade i Nyköping (ett av tvĂ„ planerade stopp i Sörmland, men Eskilstunabesöket blev instĂ€llt) höll han tillsammans med Henrik Dorsin en presentation inför den fullsatta biografen. Publiken fick sig bĂ„de flera goda skratt (vid ett tillfĂ€lle fick publiken vara skĂ„despelare nĂ€r Ăstlund regisserade en improviserad scen dĂ€r alla skulle reagera pĂ„ olika extrema sĂ€tt inför en imaginĂ€r film) och en rejĂ€l dos filmkunskap.
EfterĂ„t sade Ăstlund och Dorsin till tidningen att turnĂ©n nĂ€stan fĂ„tt teamet att kĂ€nna sig mer som artister Ă€n filmskapare.
â Vi kĂ€nner oss lite som ett rockband, dĂ€r filmen Ă€r huvudnumret och vi Ă€r förbandet. Man fĂ„r en enorm energi av det, sĂ€ger Ruben Ăstlund.
Henrik Dorsin instÀmmer.
â Det har varit fantastiskt. NĂ€sta gĂ„ng blir det hĂ€r nĂ„gonting att verkligen se fram emot, istĂ€llet för att det blir som vanligt nĂ€r filmen Ă€r slut och alla inblandade direkt bara gĂ„r vidare till nĂ€sta projekt.
Henrik berĂ€ttar att det för honom var en helt ny upplevelse att jobba med Ruben Ăstlund, och att han funnit nya sidor av sig sjĂ€lv som skĂ„despelare nĂ€r han inte lĂ€ngre kunnat förlita sig pĂ„ "gamla knep".
â Ruben Ă€r ett geni. Han har en vĂ€ldigt speciell och annorlunda arbetsmetod dĂ€r han hela tiden pushat mig.
BĂ„de Ăstlund och Dorsin Ă€r ense om att det varit hĂ€rligt att fĂ„ möta publiken under turnĂ©n. Samtidigt pĂ„pekar Ruben att om det ska ske nĂ„gon förĂ€ndring inom den svenska biografkulturen krĂ€vs det att andra följer i deras fotspĂ„r.
â Vi mĂ„ste ha mycket mer visningar, det kan inte bara vara jag och Henrik som reser runt med vĂ„r film om vi ska fĂ„ snurr pĂ„ biografkulturen inom Filmsverige.