För att sjÀlv hitta inspiration har hon grÀvt i arkiv och magasin pÄ Nordiska museet i Stockholm.
MorgonstjÀrnor och flÀtade korgar i papper, sprattelgubbar och pepparkakor, en teaterscen i miniformat, garnbollar, Ànglavingar, och dörrkransar tillverkade av tömda tomatpurétuber.
Skapandelusten rullar omgĂ„ende igĂ„ng för den som tar en titt i Sofia Vusir Janssons bok "Hidden winter â kreativitet och inspiration inför vintern" fylld med vackra bilder och beskrivningar pĂ„ pyssel.
â Men de Ă€r inte till för att följas i detalj, jag vill att det hela tiden ska finnas utrymme för eget skapande, sĂ€ger Sofia som lyfter fram ett citat av konstnĂ€ren Karin Larsson:
"LÄt handen synas".
â Det betyder att allt inte behöver vara fullstĂ€ndigt snörrĂ€tt och perfekt. Jag vill att boken ska inspirera till skapande, inte att mina anvisningar ska följas slaviskt. Jag har aldrig trott pĂ„ fĂ€rdiga pysselkit. Jag tror pĂ„ att skapa direkt frĂ„n âskrĂ€petâ, sĂ„nt man rĂ„kar ha hemma. Visionen Ă€r att inspirera till att tĂ€nka vidare sjĂ€lv. Resten kommer sedan per automatik.
PÄ senare tid har Sofia Vusir Jansson frÀmst förknippats med sina vackra pappersblommor. Flera Är i rad har hon fÄtt i uppdrag att designa blommor i papper Ät inredningsföretaget Svenskt Tenn.
Just nu deltar hon i utstĂ€llningen "Kraftverk â hantverk i en ny tid" pĂ„ Sven Harrys konstmuseum i Stockholm som tagits fram i samarbete med Stockholms hantverksförening som fyller 175 Ă„r i Ă„r. Yxmakare, skrĂ€ddare, skomakare, muralmĂ„lare och papperskreatör Ă€r nĂ„gra av de hantverkare som finns representerade i utstĂ€llningen. Minst en gĂ„ng i veckan finns Sofia Vusir Jansson pĂ„ plats och hĂ„ller workshops i sitt hantverk pĂ„ museet.
â Före Ă„r 1900 fanns inga blomsterhandlare i Sverige. FĂ€rska blommor var mycket svĂ„ra att fĂ„ tag i. IstĂ€llet bestĂ€lldes blommor i papper som utsmyckningar till bĂ„de bröllop, begravningar och andra högtider. Pappersblommor Ă€r faktiskt vĂ„ra allra Ă€ldsta julgransprydnader.
I Nordiska museets gömmor har Sofia Vusir Jansson forskat fram spÄr efter de i stort sett bortglömda blomsterarrangemangen skapade i papper.
â I en Allers Familjejournal frĂ„n 1915 fann jag en beskrivning av hur man tillverkar en ros av silkespapper. Ett verkligt fynd Ă€r boken "Den aldranyaste fleuristen", tryckt 1858, med utförliga mönster pĂ„ hur blommor som pioner och astrar bĂ€st tillverkas av papper.
Att Sofia Vusir Jansson fÄtt kika in i magasinen pÄ Nordiska museet har betytt mycket.
â Jag ville fĂ„ fram sĂ„ mycket som möjligt om hantverksarvet och ocksĂ„ försöka förstĂ„ hur det pĂ„verkats av folktron. Och dĂ„ Ă€r Nordiska museet en nĂ€stan magisk plats. Det har varit fantastiskt att fĂ„ chans att grotta ned sig i de gamla hantverken och försöka ta dem till nutid och bli till nĂ„got som kan inspirera till skapande hĂ€r och nu.
â Hela museet Ă€r oerhört fascinerande. Bara en sĂ„dan sak som att nĂ€stan varenda gaslykta som satt utmed Stockholms gator innan elektriciteten kom till staden finns katalogiserade och sparade i museets magasin.
Sofia Vusir Jansson har sjÀlv fotograferat alla bilder i "Hidden winter". De flesta av dem pÄ Julita gÄrd och pÄ Svindersvik, fastigheter som bÄda Àgs av Nordiska museet. Svindersvik ligger i Nacka och Àr ett av landets Àldsta bevarade sommarnöjen.
â Miljöerna Ă€r fantastiska pĂ„ bĂ„da stĂ€llena och det har varit oerhört roligt att fĂ„ jobba dĂ€r med boken.
Bokens illustrationer Àr gjorda av Maja Sten som ritat alla teckningarna helt för hand.
â För att vi ytterligare vill understryka att allt inte behöver vara snörrakt och perfekt. Handen fĂ„r synas, ibland blir linjerna lite skeva.
"Hidden winter" Àr Sofia Vusir Janssons andra "pysselbok". De första hade titeln "Hidden places" och började med nÄgra workshops som hon höll i Nordiska museets regi.
â Vi gjorde bland annat en i stallet pĂ„ Julita gĂ„rd, en ganska okĂ€nd och "glömd plats". Boken fick namn pĂ„ samma tema. NĂ€r förlaget ville att jag skulle göra en bok med vintern som utgĂ„ngspunkt sĂ„ blev det en naturlig fortsĂ€ttning att lĂ„ta Ă€ven den titeln innehĂ„lla "Hidden".
Men egentligen började hennes bana som papperskreatör i Katrineholm, sÀger Sofia Vusir Jansson.
â Jag hade en butik hĂ€r under nĂ„gra Ă„r och började blogga utifrĂ„n den. Det gav i sin tur uppdrag för en annan butik och jag tog fram en pappersblomma som en inredningsdetalj. Det ena ledde till det andra och nu har jag gjort flera kollektioner Ă„t Svenskt Tenn.