"Batavernas ed" – "unik tavla" med ovisst öde

Rembrandts sista mĂ„lning har orsakat en storm i den svenska konstdebatten och Ă€n Ă€r dess öde ovisst. "Batavernas trohetsed" har jĂ€mförts med konstnĂ€rens ikoniska "Nattvakten" i betydelse – men Ă€r enligt somliga experter Ă€n mer intressant.

"Batavernas trohetsed" – Rembrandts sista kĂ€nda mĂ„lning. Pressbild.

"Batavernas trohetsed" – Rembrandts sista kĂ€nda mĂ„lning. Pressbild.

Foto: Leif Mattsson

Konst2023-11-13 06:01

– Om fler förstod vilken klenod det Ă€r skulle folk stĂ„ och köa utanför Nationalmuseum, sĂ€ger Margaretha Thomson, professor i konsthistoria vid Stockholms universitet, som de senaste Ă„ren har specialiserat sig lite extra pĂ„ Rembrandt.

Hittills har hon ofta kunnat begrunda hans sista kĂ€nda mĂ„lning "Batavernas trohetsed" helt sjĂ€lv – medan "Nattvakten" pĂ„ Rijksmuseum i Amsterdam stĂ€ndigt lockar horder av turister. DĂ€r finns visserligen fler tavlor av konstnĂ€ren, poĂ€ngterar hon.

– Men den hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt egendomlig, det Ă€r hans sista bild och innehĂ„ller hela hans livsdramatik. PĂ„ det sĂ€ttet Ă€r den unik och kan inte jĂ€mföras med "Nattvakten" som var heroisk och passade in i sin tid.

"Ett vÀrldsarv"

I höst har mÄlningen som funnits i Sverige sedan 1700-talet hamnat i fokus. Konstakademien började 2018 att begÀra 400 000 i Ärlig hyra för verket, och pÄ grund av museets anstrÀngda ekonomi lyftes frÄgan om tavlan istÀllet ska lÄnas ut till Rijksmuseum i Amsterdam.

Margaretha Thomson Àr en av dem som har argumenterat för att den mÄste bli kvar i Sverige. Men varför har den ett sÄdant symbolvÀrde?

– Det Ă€r ett vĂ€rldsarv och som sĂ„dant mycket vĂ€rdefullt. Det Ă€r inte sĂ„ att mĂ„lningens innehĂ„ll eller Rembrandt har med Sverige att göra. Men det Ă€r en stor Ă€ra för Sverige att ha ett sĂ„dant vĂ€rldsarv.

MĂ„lningen bestĂ€lldes till rĂ„dhuset i Amsterdam pĂ„ 1600-talet – Rembrandt skulle skildra hollĂ€ndarnas revolt mot den spanska monarkin genom att allegoriskt anspela pĂ„ anfĂ€derna, “bataverna”. Men bestĂ€llarna var inte nöjda och ville att Rembrandt skulle “justera” den.

KonstnÀrens livssituation Àr intressant i sammanhanget, enligt Margaretha Thomson. Stora delar av hans familj hade dött, och hans ekonomi var i spillror.

– Det var en desperat situation och han mĂ„lade desperat. Han gjorde sig inte till. Det Ă€r en mycket dramatisk historia alltihopa.

"Var sig sjÀlv"

Margaretha Thomson tror att Rembrandt mÄste ha förstÄtt att mÄlningen inte kunde visas.

– Hela bilden Ă€r sĂ„ vansinnig, den Ă€r grotesk. Hövdingen sitter dĂ€r enögd och monolitisk och visar ingen aktivitet annat Ă€n att han Ă€r större Ă€n de andra, sĂ€ger Margaretha Thomson som tycker de andra mĂ€nnen liknar "miniatyrgubbar som skulle pulveriseras om man knĂ€ppte pĂ„ dem".

– Det Ă€r inga krigare. Det Ă€r som ett hĂ„n.

MÄlningen mÀtte ursprungligen 5,5 meter gÄnger 5,5 meter, men han skar ut en del av den med en djÀrv komposition som resultat. I en tid dÄ praktfulla verk med klara fÀrger dominerade var Rembrandt sig sjÀlv.

Hans stil liknar ingen annans pÄ 1600-talet, enligt Margaretha Thomson. DÀr finns en enorm och verklig "uttrycksfull nÀrvaro" trots att verket ser mÄlat ut.

– FĂ€rgen Ă€r synlig som materia samtidigt som det blir figurer och ansikten. Det Ă€r helt magiskt, man fattar inte, man mĂ„ste stĂ„ dĂ€r lĂ€nge – tills knĂ€na viker sig nĂ€stan.

Hitta mÄlningen

Nu pÄgÄr ocksÄ ett forskningsprojekt i Amsterdam dÀr man anvÀnder avancerad fotografisk analysteknik, bland annat i förhoppningen att kunna hitta resterna av den ursprungliga mÄlningen. Duken var sÄ exklusiv att det inte Àr troligt att Rembrandt eller hans sista elev skulle ha lÄtit materialet gÄ till spillo.

Margaretha Thomson trycker pÄ betydelsen av att mÄlningen blir kvar i Sverige.

– För det finns fĂ„ verk som skulle slĂ„ det hĂ€r i berömdhet, det skulle kanske vara Michelangelo.

.

Fakta: "Batavernas trohetsed"

"Batavernas trohetsed till Claudius Civilis” har hĂ€ngt pĂ„ Nationalmuseum sedan 1864. MĂ„lningen bestĂ€lldes till det nybyggda rĂ„dhuset i Amsterdam och hĂ€ngdes upp dĂ€r 1662. Men bestĂ€llarna var missnöjda med verket, som var tĂ€nkt som en symbol för den fria republiken, och den stora duken skickades i retur till Rembrandt för att han skulle justera den.

Uppdraget hade först gÄtt till Rembrandts elev, Govaert Flinck. Denne avled dock i förtid och hann inte göra klart bestÀllningen.

MĂ„lningen ropades in pĂ„ auktion i Amsterdam 1734 av Nicolaas Kohl som var gift med Sophia Grill. Via hennes svenska slĂ€ktingar fördes tavlan sedan till Sverige. “Batavernas trohetsed till Claudius Civilis” donerades 1798 till Konstakademien av Anna Johanna Grill och Ă„ret dĂ€rpĂ„ deponerades den i Akademiens nya lokaler pĂ„ Fredsgatan.

1891 upptĂ€ckte en hollĂ€ndsk arkivarie att “Batavernas trohetsed till Claudius Civilis” ursprungligen hade hĂ€ngt i rĂ„dhuset i Amsterdam. NĂ„gra Ă„r senare identifierades det “fragment” av mĂ„lningen som finns pĂ„ Nationalmuseum som “Batavernas trohetsed”.

LÀnge hÀngde mÄlningen pÄ Nationalmuseum utan avtal med Konstakademien. NÀr museet renoverades lÄnades tavlan mellan 2015 och 2018 ut till Rijksmuseum i Amsterdam, National Gallery i London och till Göteborgs Konstmuseum. Men 2018 tecknades ett avtal som innebar att Nationalmuseum fick lÄna verket för motsvarande 400 000 kronor per Är.

Nationalmuseums nye chef Patrick Amsellem har sagt att han anser att "Batavernas trohetsed" ska bli kvar pÄ museet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!