ââOm fler förstod vilken klenod det Ă€r skulle folk stĂ„ och köa utanför Nationalmuseum, sĂ€ger Margaretha Thomson, professor i konsthistoria vid Stockholms universitet, som de senaste Ă„ren har specialiserat sig lite extra pĂ„ Rembrandt.
Hittills har hon ofta kunnat begrunda hans sista kĂ€nda mĂ„lning "Batavernas trohetsed" helt sjĂ€lv â medan "Nattvakten" pĂ„ Rijksmuseum i Amsterdam stĂ€ndigt lockar horder av turister. DĂ€r finns visserligen fler tavlor av konstnĂ€ren, poĂ€ngterar hon.
ââMen den hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt egendomlig, det Ă€r hans sista bild och innehĂ„ller hela hans livsdramatik. PĂ„ det sĂ€ttet Ă€r den unik och kan inte jĂ€mföras med "Nattvakten" som var heroisk och passade in i sin tid.
"Ett vÀrldsarv"
I höst har mÄlningen som funnits i Sverige sedan 1700-talet hamnat i fokus. Konstakademien började 2018 att begÀra 400 000 i Ärlig hyra för verket, och pÄ grund av museets anstrÀngda ekonomi lyftes frÄgan om tavlan istÀllet ska lÄnas ut till Rijksmuseum i Amsterdam.
Margaretha Thomson Àr en av dem som har argumenterat för att den mÄste bli kvar i Sverige. Men varför har den ett sÄdant symbolvÀrde?
ââDet Ă€r ett vĂ€rldsarv och som sĂ„dant mycket vĂ€rdefullt. Det Ă€r inte sĂ„ att mĂ„lningens innehĂ„ll eller Rembrandt har med Sverige att göra. Men det Ă€r en stor Ă€ra för Sverige att ha ett sĂ„dant vĂ€rldsarv.
MĂ„lningen bestĂ€lldes till rĂ„dhuset i Amsterdam pĂ„ 1600-talet â Rembrandt skulle skildra hollĂ€ndarnas revolt mot den spanska monarkin genom att allegoriskt anspela pĂ„ anfĂ€derna, âbatavernaâ. Men bestĂ€llarna var inte nöjda och ville att Rembrandt skulle âjusteraâ den.
KonstnÀrens livssituation Àr intressant i sammanhanget, enligt Margaretha Thomson. Stora delar av hans familj hade dött, och hans ekonomi var i spillror.
ââDet var en desperat situation och han mĂ„lade desperat. Han gjorde sig inte till. Det Ă€r en mycket dramatisk historia alltihopa.
"Var sig sjÀlv"
Margaretha Thomson tror att Rembrandt mÄste ha förstÄtt att mÄlningen inte kunde visas.
ââHela bilden Ă€r sĂ„ vansinnig, den Ă€r grotesk. Hövdingen sitter dĂ€r enögd och monolitisk och visar ingen aktivitet annat Ă€n att han Ă€r större Ă€n de andra, sĂ€ger Margaretha Thomson som tycker de andra mĂ€nnen liknar "miniatyrgubbar som skulle pulveriseras om man knĂ€ppte pĂ„ dem".
ââDet Ă€r inga krigare. Det Ă€r som ett hĂ„n.
MÄlningen mÀtte ursprungligen 5,5 meter gÄnger 5,5 meter, men han skar ut en del av den med en djÀrv komposition som resultat. I en tid dÄ praktfulla verk med klara fÀrger dominerade var Rembrandt sig sjÀlv.
Hans stil liknar ingen annans pÄ 1600-talet, enligt Margaretha Thomson. DÀr finns en enorm och verklig "uttrycksfull nÀrvaro" trots att verket ser mÄlat ut.
ââFĂ€rgen Ă€r synlig som materia samtidigt som det blir figurer och ansikten. Det Ă€r helt magiskt, man fattar inte, man mĂ„ste stĂ„ dĂ€r lĂ€nge â tills knĂ€na viker sig nĂ€stan.
Hitta mÄlningen
Nu pÄgÄr ocksÄ ett forskningsprojekt i Amsterdam dÀr man anvÀnder avancerad fotografisk analysteknik, bland annat i förhoppningen att kunna hitta resterna av den ursprungliga mÄlningen. Duken var sÄ exklusiv att det inte Àr troligt att Rembrandt eller hans sista elev skulle ha lÄtit materialet gÄ till spillo.
Margaretha Thomson trycker pÄ betydelsen av att mÄlningen blir kvar i Sverige.
ââFör det finns fĂ„ verk som skulle slĂ„ det hĂ€r i berömdhet, det skulle kanske vara Michelangelo.
.