Mitt huvud hade varit spÀnt i ungefÀr sex mÄnader. Det var ungefÀr som att ha en sÄdan dÀr spikig krans som Jesus tvingades ha pÄ av romarna runt kraniet. Fast Ànnu mer hÄrt sittande och utan rostiga Pontius Pilatus-spikar. Men enligt lÀkarna var jag frisk som en nötkÀrna. Pinan i mitt huvud var ett mysterium.
Jag hade accepterat mitt öde. För all tid framÄt skulle jag tvingas hantera mitt minst angenÀma bakissymptom och den repressalie förÀldrar drabbas av nÀr barnet fyller tvÄ och lÀrt sig hur man trumpetar ut Hesa Fredrik-vrÄl ur luftvÀgarna, nÀmligen spÀnningshuvudvÀrk. Fast i detta lÀge en kronisk variant.
Det hade uppstĂ„tt under mitt utbytesĂ„r i USA. DĂ€r skrattade alla nĂ€ra och kĂ€ra gott Ă„t mitt klagande. "Det Ă€r inte mĂ„nga utomstĂ„ende som klarar av den Kentuckianska luften", koketterade min vĂ€rdmamma. Precis som med allt annat delstaten hade att erbjuda â positivt som negativt.
Det var dock varken den orimliga patriotism som lÄg som ett blött tÀcke pÄ den amerikanska södern eller lufttrycket som fick huvudet att kÀnnas som en stor och dum potatis. För nÀr jag landade pÄ Arlanda höll den sig kvar.
Det hade alltsÄ gÄtt ett drygt halvÄr av semimigrÀn nÀr min mamma undrade om jag ville se en street dance-tappning av "NötknÀpparen" med henne. Jag hade aldrig varit mycket för dans, förutom nÀr jag var tio och ville vara som Channing Tatum i filmen "Step up". Men det var nog mest för att han hade muskler och en snygg tjej.
Dessutom hade jag hÄllit mig borta frÄn större evenemang sÄ att vÀrken inte skulle intensifieras.
Jag tackade trots det ja. Och nÀr förestÀllningen vÀl drog igÄng drogs jag till min stora förvÄning med. Men det var nog inte bara pÄ grund av dansen. Utan stÀmningen i publiken. Jag satt som fÄngad i en danskapsel med de andra hundratals publikmedlemmarna och mitt fokus var bara pÄ scen.
NÀr vi kom ut ur lokalen kÀndes huvudet glasklart. Den tröga dimma som hÄllit ett fast grepp runt mitt kranium var helt borta. Dagarna blev till veckor och de till mÄnader. HuvudvÀrken kom aldrig tillbaka.
Jag Àr nog den minst vidskepliga personen i Sverige. Att en dansförestÀllning som jag inte ens minns namnet pÄ skulle, likt en profetia, botat min kroniska huvudvÀrk Àr osannolikt. Men faktumet att det var precis det som hÀnde Àr nÄgot som legat och gnagt lÀnge. Jag hade nog hellre velat bli botad av en stor tysk spruta i tinningen för att bÀttre kunna förstÄ.
à andra sidan har jag under pandemin förstÄtt hur mycket liveunderhÄllning ger. Bara att sakta men sÀkert börja trÀffa intervjupersoner pÄ tu man hand igen ger mig mer energi Àn alla rÄgade kaffefilter jag nÄgonsin satt pÄ bryggning. NÀr jag tÀnker pÄ alla förestÀllningar, konserter och stora evenemang jag var pÄ innan coronan pekade lÄngfingret Ät hela vÀrlden förstÄr jag ocksÄ hur mycket geist det gett mig.
Snart Ă€r vi dĂ€r igen. I juni fĂ„r vi vara uppemot 300 mĂ€nniskor i en sittande publik â och om kurvan fortsĂ€tter peka nedĂ„t Ă€r det inte lĂ„ng tid kvar tills det uppstĂ„r folkhav kring kulturarrangemang igen.
Jag har inte lÀngre en huvudvÀrk som liveunderhÄllningen kan bota. Men ett jÀvla sug att börja leva som vanligt igen. Vi har offrat en del av folkhÀlsan för en annan del av densamma. Nu tar vi revansch. Och om jag nÄgonsin drabbas av en Äkomma vet jag att det krÀvs streetdancebalett för att bli frisk igen.