"Farmville" har gÄtt i graven

2009 slÀpptes "Farmville" till Facebook, spelet som fick initierade att sÀtta klockan pÄ ringning för att de virtuella jordgubbarna inte skulle vittra bort. Bondesimulatorn fick helt nya personer att bli spelare, och lÀrde spelföretag om hur man kan tjÀna pengar pÄ smÄköp.

"Farmville" gjorde succé pÄ Facebook. Bilden kommer frÄn "Farmville 2".

"Farmville" gjorde succé pÄ Facebook. Bilden kommer frÄn "Farmville 2".

Foto: Zynga/TT

Kultur och Nöje2021-01-03 02:35

Vare sig man sjÀlv spelade "Farmville" eller inte, sÄ gick det inte att som FacebookanvÀndare kring förra decennieskiftet att undvika spelet, dÄ ens vÀnner i stÀndiga notifikationer meddelade att de hade hittat en ensam kossa.

– En del av oss hade jobbat med konsoler, sĂ„ det var ett vĂ€ldigt enkelt spel att göra, sĂ€ger Mark Skaggs, som var med och utvecklade "Farmville" till gamesindustry.biz.

NÀr spelet var som populÀrast loggade 32 miljoner anvÀndare in dagligen för att ta hand om sin bondgÄrd, och 85 miljoner spelade totalt. Imponerande siffror för ett spel som utvecklades pÄ sex veckor, av den San Francisco-baserade utvecklaren Zynga.

– Spelet var synonymt med explosionen av spelande pĂ„ sociala medier i slutet av 00-talet, framför allt pĂ„ Facebook, sĂ€ger spelanaytikern Piers Harding-Rolls vid Ampere Analysis till BBC.

Försvann med Flash

Populariteten dalade snabbt, men en del har fortsatt att spela original-"Farmville". Men nu Àr det slut med det, för vid Ärsskiftet, nÀr insticksprogrammet Flash avvecklades, sÄ försvann Àven "Farmville".

"Efter elva givande Är av plöjande, planterande och skördande med 'Farmville' börjar det nÀrma sig sitt slut", skrev Zynga pÄ Twitter pÄ nyÄrsaftonen, och tackade alla spelare vÀrlden över.

Även om fĂ„ antagligen kommer att sakna titeln – de flesta har gĂ„tt vidare, liksom spelserien sjĂ€lv med uppföljare och expansioner – sĂ„ blev "Farmville" banbrytande. Bland annat lockades spelare att gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng logga in för att ta hand om bondgĂ„rden.

– Det var lite lĂ€skigt, men vi Ă€lskade att höra om folk som satte sina vĂ€ckarklockor för att gĂ„ upp och skörda sina grödor. Det fanns bilder av folk som hade med sig sina bĂ€rbara datorer till en bar sĂ„ att de kunde skörda jordgubbar, sĂ€ger Skaggs till sajten.

Lönsamma mikrotransaktioner

"Farmville" spelades direkt i datorns webblÀsare, och fick personer som inte sjÀlva ansÄg sig vara spelare att spela. Det var dessutom gratis, vilket i finanskrisens spÄr lockade in personer som inte hade rÄd eller ville lÀgga pengarna pÄ en Playstation 3 eller Nintendos Wii.

Det var ocksÄ i en tid innan smarttelefoner pÄ riktigt slagit igenom, och den explosion av spelande som de har lett till. Iphone 3GS, som slÀpptes 2009, berÀknas exempelvis ha sÄlts i bara omkring 30 miljoner exemplar, jÀmfört med de fler Àn 200 miljoner exemplar som berÀknas ha sÄlts av Iphone 6 och flera av de efterföljande modellerna.

"Farmville" tjÀnade en del pengar pÄ annonser, men mest drog man in pÄ att spelare gjorde smÄköp i spelet, sÄ kallade mikrotransaktioner. Zynga pumpade snabbt ut fler spel pÄ Facebook. Under första kvartalet 2011 hade man en omsÀttning pÄ nÀstan en kvarts miljard dollar, enligt Venturebeat. Och fyra av de fem populÀraste spelen kom frÄn företaget.

Att folk betalade samspelade med att spelet pÄ olika sÀtt lockade folk att logga in gÄng efter gÄng, sÀger teknikanalytikern Carolina Milanesi vid Creative Strategies i en kommentar till TT.

"Speciellt för dem som spenderade pengar pÄ grödorna och sÄ. PÄ sÀtt och vis Àr det inte annorlunda Àn den kÀnslomÀssiga kopplingen folk kÀnde för Tamagotchis. De senare spelade pÄ kÀnslorna för att djuret eventuellt skulle dö, jÀmfört med den förstnÀmnda dÀr man Àr orolig för att förlora sin investering", sÀger hon.

OrÀkneliga andra spelutvecklare har sneglat pÄ framgÄngssagan, och vidareutvecklat metoderna.

"MÄnga (utvecklare) har lÀrt sig massor frÄn 'Farmville' om köp i appar för att generera inkomster", sÀger Milansi.

Skickade notifikationer

Ytterligare nÄgot som "Farmville" lyckades med var att ta hjÀlp av anvÀndare att sprida medvetenheten om spelet. Spelare som behövde hjÀlp med skötseln kunde skicka notifikationer till sina vÀnner pÄ Facebook, vilket lockade fler att bli virtuella bönder, och skapade irritation för alla andra.

Till slut tvingades Facebook att agera, efter mÄnga klagomÄl frÄn icke-spelare. "Farmville" lÀrde dem en del om mÀnskligt beteende.

– Jag tror att en del av det Ă€r att folk faktiskt har en grĂ€ns, sĂ€ger Vivek Sharma, spelchef pĂ„ Facebook, till The New York Times.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!