Namo Marouf, mer kÀnd som Lilla Namo, har som sÄ mÄnga andra suttit hemma och jobbat under coronavÄren.
ââDe första veckorna var lĂ€rorika. Det Ă€r som att man har en substans i kroppen, en stress, som jag blev avgiftad ifrĂ„n. Jag kom tillbaka till den grundmĂ€nniska som jag glömt bort att jag Ă€r.
TT: Vem Àr det?
ââDen som jag var nĂ€r jag var liten. Hon försvann nĂ€r jag var mellan 26 och 29. Jag var tvungen att omvĂ€rdera mycket i mitt liv dĂ„ och tappade bort mig lite.
Nystarter och manifest
CoronavÄren blev en nystart, arbetet med ep:n "Queens" en annan. Den Àr ett sjÀlvutlÀmnande sex spÄr lÄngt manifest som handlar om kÀrlek, sjÀlvreflektion och ifrÄgasÀttande av identitet. Den lekfulla lÄten "Queens" synar normer med en melodi skriven av Felipe "Fille" Leiva Wenger.
ââDen handlar om att stĂ€rka kvinnor och alla som identifierar sig som kvinnor. Jag leker lite med stereotyper och normer, som att som kvinna fĂ„ vara lite sjĂ€lvgod, att som 31-Ă„ring fĂ„ vara lite barnslig och skriva en skrytrap.
I den vapentunga "Gangster" rÄder en mörkare stÀmning, och Lilla Namo sÀger att hon behövde skriva av sig om debatten om unga gangsterrappare.
ââĂ ena sida stĂ„r jag inte bakom nĂ„gon som leker med vapen i en musikvideo och sĂ€ger kvinnoförnedrande saker. Men Ă„ andra sidan. Man kan inte censurera nĂ„gons berĂ€ttelse eller konst. Det Ă€r vissa mĂ€nniskornas vardag eller det de ser och vill berĂ€tta. Varför ska man ta ifrĂ„n dem det dĂ„? LĂ„ten Ă€r skriven till dem, som till en lillebror: "Kan ni sluta?"
TT: KÀnner du nÄgot sÀrskilt ansvar med din musik?
ââJag föddes med ett ansvar. Jag hade inte gjort musik om jag inte kĂ€nde att jag hade ett ansvar. Men det dĂ€r ansvaret hade nog funnits Ă€ndĂ„, Ă€ven om jag inte haft musiken. Jag hade kanske forskat, men pĂ„ nĂ„got sĂ€tt berĂ€ttat nĂ„got som inte hörs i vanliga fall.
Tappade glÀdjen
Lilla Namo slog igenom 2012 med den humoristiska dansgolvshiten "Haffa guzz". Albumet "Tuggare utan grÀnser" resulterade i Grammisnomineringar, P3-Guld-priser och blev en viktig del av vÄgen av hiphop ledd av kvinnor.
ââJag Ă€r tacksam för allt som hĂ€nde men nĂ€r jag blev nominerad till Ă rets textförfattare pĂ„ Grammis 2013 blev det vĂ€rldens hjĂ€rnspöke för mig. Jag tappade lite glĂ€djen i att skriva. Inte pĂ„ grund av berömmet utan för att alla drog i en. Jag kunde inte hantera det. Vissa kanske gillar att vara offentliga personer men det Ă€r fan inte kul.
Behövs lite knas
I dag kÀnner hon sig bÀttre pÄ att hantera emotionella berg- och dalbanor. Lilla Namo sÀger att hon numera kan prata om sina kÀnslor och Àr noga med att omge sig med folk som hon respekterar och har lÀrt sig ("den hÄrda vÀgen") vilka som Àr hennes verkliga vÀnner.
ââJag tror min största lĂ€rdom Ă€r att jag inte behöver strĂ€va efter nĂ„got perfekt. Tidigare var jag sĂ„ fast i "duktig flicka-syndromet" samtidigt som man stĂ€ndigt blev pĂ„mind om att man mĂ„ste kĂ€mpa dubbelt sĂ„ hĂ„rt som icke-vit. Men sĂ„ blev jag medveten om vilka höga krav jag stĂ€llde pĂ„ mig sjĂ€lv och att det skapade sĂ„ mycket Ă„ngest. Det var ju ingen annan som explicit sa till mig: du mĂ„ste plugga pĂ„ KTH, du mĂ„ste göra musik, du mĂ„ste vara en bra vĂ€n, sĂ€ger Lilla Namo och fortsĂ€tter:
ââDet hĂ€nde sĂ„klart inte över en natt, det har tagit flera Ă„r för mig att fatta. Men jag tror att allt hĂ€nder av en anledning och det behövs lite knas för att man ska kĂ€nna glĂ€dje. Om jag skulle tappa bort mig sjĂ€lv igen sĂ„ Ă€r det vĂ€l meningen. Jag kommer att hitta tillbaka igen.