Miljoner pÄ spel för Sveriges e-sportelit

De trĂ€nar hĂ„rt och har lyckats hĂ„lla i gĂ„ng trots pandemin. De svenska e-sportstjĂ€rnorna Emil Larsson och Erik WessĂ©n tjĂ€nar miljoner pĂ„ proffsliv i Tyskland och USA – och tar sikte pĂ„ VM i Kina i höst.

Svensklaget Rogue var först i vÀrlden med att kvala in till VM.

Svensklaget Rogue var först i vÀrlden med att kvala in till VM.

Foto: Michal Konkol/Riot Games

Kultur och Nöje2020-08-22 09:11

Gympass med personlig trÀnare klockan halv tio. Strategimöte följt av en hel dags trÀning och videogenomgÄngar. Lunch och middag lagad av lagets egna kockar.

Erik WessĂ©ns liv som proffs i ett av vĂ€rldens största dataspel "League of Legends" liknar kanske mĂ„nga sportutövares. Men e-sportarnas tillvaro sticker Ă€ndĂ„ ut med tanke pĂ„ mĂ€ngden tid som de behöver lĂ€gga ned för att hĂ„lla sig pĂ„ topp. Åtminstone sex timmar om dagen Ă€gnas Ă„t trĂ€ningsmatcher mot andra topplag, och utöver det förvĂ€ntas spelarna lĂ€gga mĂ„nga timmar pĂ„ egentrĂ€ning. Till det kommer strategimöten och videoanalys med trĂ€nare och analytiker, frĂ„n lagets kontor i Los Angeles.

WessĂ©ns karriĂ€r började pĂ„ allvar 2016, kortefter att han tog studenten. Efter att ha nĂ„tt topprankning online spelade "Treatz" – det spelarnamn han Ă€r mer kĂ€nd som – i flera europeiska lag innan han 2018 fick ett erbjudande frĂ„n det amerikanska laget TSM.

– Jag hade redan lĂ€rt kĂ€nna flera spelare och coacher i laget, och jag har alltid varit intresserad av att bo i USA. SĂ„ det var ett lĂ€tt val nĂ€r jag erbjöds en plats, sĂ€ger Erik WessĂ©n.

VĂ€rt 3,5 miljarder

TSM Ă€r ett av vĂ€rldens mest anrika e-sportlag, och i november vĂ€rderade affĂ€rstidningen Forbes organisationen till 3,5 miljarder kronor. Det finns stora pengar Ă€ven för spelarna – medellönen i den högsta amerikanska ligan LCS Ă€r 2,5 miljoner kronor om Ă„ret.

– Vissa erfarna spelare har mycket mer, och vissa har mindre. Laget betalar Ă€ven boende och nĂ€stan all mat, sĂ„ mina utgifter Ă€r endast enstaka mĂ„ltider eller saker jag vill köpa till min lĂ€genhet, sĂ€ger Erik WessĂ©n.

Efter en grundserie dĂ€r TSM slutade pĂ„ fjĂ€rde plats Ă€r nu slutspelet i full gĂ„ng. Mycket stĂ„r pĂ„ spel – nĂ€mligen platser i höstens VM.

VM-turnén stoppas

Trots att de flesta följer matcherna pÄ nÀtet kan e-sporten ocksÄ locka tiotusentals till arenor, och publiknÀrvaron har givetvis drabbats av pandemin. Planen var frÄn början att VM skulle turnera genom flera stÀder, men pÄ grund av virusspridningen blir det en nedbantad version i höst. Alla matcher spelas i Shanghai, och hur det blir med publik pÄ plats har Ànnu inte meddelats av arrangörerna.

Fyra lag frÄn vÀrldens frÀmsta ligor, Europa och Kina, kommer att kvala till VM, samt tre lag frÄn de nÀst högst rankade ligorna Korea och Nordamerika. Och det Àr alltsÄ en av de tre platserna frÄn Nordamerika som Erik Wessén siktar pÄ.

– Nu Ă€r det fullt fokus pĂ„ slutspelet, dĂ€r jag Ă€r vĂ€ldigt sĂ€ker pĂ„ att vi kommer att prestera bra. Jag vill inte sĂ€tta för mycket hopp till VM Ă€n. Hur som helst kommer slutet av Ă„ret att vara vĂ€ldigt intressant, med potentiell LCS-final och VM, sĂ€ger Erik WessĂ©n.

Hoppas pÄ VM-vinst

Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r bara ett lag i vĂ€rlden klart för VM: Europeiska Rogue. Och succĂ©n har prĂ€glats av Emil "Larssen" Larssons dominans. Den nu 20-Ă„rige svensken flyttade i juni 2019 ner till Berlin för att leva proffslivet, men det Ă€r först i Ă„r det stora genombrottet har skett.

– Jag tror det beror mycket pĂ„ att jag fĂ„tt mycket sjĂ€lvförtroende genom att spela i ligan. Nu tror jag att jag kan vinna mot vem som helst, sĂ€ger Emil Larsson.

Tillsammans med lagkamraten Finn WiestÄl och coachen Marcus "Blumigan" Blom Àr Rogue lite av ett svensklag, och hade sett fram emot semifinaler och final i slutspelet i Malmö. Men Àven det slutspelet stoppades av pandemin.

– Det Ă€r extremt surt. Att spela i Malmö arena, dĂ€r jag varit och kollat pĂ„ Melodifestivalen, skulle vara riktigt coolt. Förhoppningsvis blir det en final i Malmö i framtiden, sĂ€ger Emil Larsson.

Europafinalerna kommer i stÀllet att spelas online, och oavsett hur lÄngt Rogue gÄr Àr laget klart för VM i höst.

– Det ska bli sjukt kul att spela VM i Kina och fĂ„ möta de asiatiska lagen. Sen hoppas jag sĂ„klart pĂ„ en VM-vinst, jag tror att vi kan göra bra ifrĂ„n oss dĂ€r, sĂ€ger Emil Larsson.

Fakta: "League of legends"

"League of legends" Àr ett strategispel som spelas online i lag, fem mot fem. Det förkortas ofta som "Lol". Spelet ges ut av det amerikanska företaget Riot Games, som Àgs av den kinesiska techjÀtten Tencent.

Exakt hur mÄnga som spelar "Lol" finns inga officiella siffror pÄ. 2016 berÀttade Riot Games att antalet personer som spelar varje mÄnad övergick 100 miljoner.

Sedan lanseringen av spelet 2009 har "League of legends" utvecklats till vÀrldens största e-sport, sett till antalet tittare. I dag finns proffsligor i mÄnga av vÀrldens lÀnder, och Sverige Àr ett framstÄende land. Störst Àr dock e-sporten i Asien, och av nio spelade VM-turneringar har Ätta vunnits av lag frÄn Kina, Sydkorea eller Taiwan.

VM 2019 avgjordes i Europa, och tÀvlingen turnerade mellan Madrid, Berlin och Paris. Finalen, dÀr kinesiska Funplus Phoenix tog hem titeln, följdes av 44 miljoner tittare.


Fakta: E-sport

E-sport Ă€r en förkortning av elektronisk sport och handlar om tĂ€vlingar i spel via dator, konsol eller mobiltelefon. För mĂ„nga spelföretag fungerar tĂ€vlingarna som marknadsföring för det egna spelet. Även techjĂ€ttar som Facebook, Amazon, Twitter, Google och Disney har gett sig in i e-sportbranschen genom stora investeringar.

NÄgra av de största spelen Àr "League of legends", "Counterstrike", "Dota 2", "Starcraft 2" och "Rainbow six: Siege". En mÀngd sportlag har gett sig in i e-sporten, frÄn Philadelphia 76ers och Cleveland Cavaliers i USA till Schalke 04 och Besiktas i Europa, och flera allsvenska fotbollslag i Sverige.

Analysföretaget Newzoo bedömer att e-sporten under 2019 totalt omsatte 10,5 miljarder kronor. Den största delen av pengarna kommer frÄn sponsoravtal.

Den spelare som har dragit in mest pengar via turneringsvinster Àr den danske "Dota 2"-spelaren Johan "N0tail" Sundstein, som i rena turneringsvinster har tjÀnat runt 60 miljoner kronor, enligt esportearnings.com.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!