Nja, helt överens om hur Nyköpings stads teaters tredje uppsättning på Fåfängan ska beskrivas är inte de två manusförfattarna Kenneth Bodin och Pontus Weibull Moberger. Men till skillnad från en ren lokalrevy menar de två att årets cabarevy är en humorföreställning med sketcher och musik som tar upp både tidslösa företeelser som alla kan känna igen sig i men även samtida saker som exempelvis USA-valet.
– Vi ratar inte det lokala, men tänker mer globalt, säger Kenneth Bodin.
Det har gått tre år sedan Kenneth Bodin blev tillfrågad av bröderna Isak och Love Blomster om han och Nyköpings stads teater kunde tänka sig att sätta upp någon form av sommarteater på Fåfängans kultur-och trädgårdscafé i Hållet. Därefter har formen för cabarevyn växt fram.
– Det som är så bra med Fåfängans utomhusscen är att den är så nära publiken. Därför är föreställningen skapad och skriven med hänsyn till att den ska spelas just på den här platsen.
Någon direkt röd tråd finns inte i årets föreställning, förutom siffran tre, som i tredje gången. Flörten med den franska flaggan i föreställningsnamnet fyller därför ingen annan funktion än just tre – och att publiken möjligtvis kan förvänta sig tre män och en musiker med trikåer på den lilla utomhusscenen på Fåfängan.
Förutom Kenneth Bodin och Pontus Wiebull Moberger, består årets ensemble av Pelle Forsmark och Oscar Stolpe Bello, där den sistnämnde är handplockad av Kenneth Bodin efter Röda korset-galan som hölls på Culturum i våras. Oscar Stolpe spelade piano under galan och Kenneth Bodin föll pladask.
– Oscar är oerhört duktig på att spela piano. Dessutom spelar han dragspel, så levande musik blir ett nytt inslag i år.
Årets cabarevy består i stort sätt av nyskrivet material och förutom ett potpurri om USA-valet kommer både det nalkande Gästabudsåret 2017 och britterna få sig en släng av sleven.
– Ja, hur gick det egentligen med Brexit. Och hur gick det för Nils Karlsson Pyssling som vuxen, säger Kenneth som ger svaret i en monolog om Astrid Lindgrens litterära figur, när han på fredag går in i rollen som en bitter Nils Karlsson som vuxen.
Då två fjärdedelar av ensemblen härstammar från Göteborg, utlovas även den del ordvrängarsketcher. Premiärpubliken kan dock vänta sig lite av en experimentkänsla då inget av numren ännu är testade på publik.
– Det är här och nu, eller rättare sagt där och då vi får se om årets föreställning går hem.