ââInger somnade in pĂ„ förmiddagen i dag pĂ„ sjukhuset i Karlstad, omgiven av sina nĂ€ra och kĂ€ra, sĂ€ger barnbarnet Dan Lundqvist till TT.
Inger Sandberg och maken Lasse Sandberg skapade tillsammans en rad mycket populÀra barnböcker, om bland annat figurerna Spöket Laban, Lilla Anna och Pulvret och Tummen. De producerade bilderböckerna gemensamt, dÀr Inger skrev texterna och Lasse illustrerade.
ââVi fyllde ett tomrum med vĂ„ra smĂ„ böcker. Vi gjorde dem för att barnen sjĂ€lva skulle kunna blĂ€ddra, allt vi har gjort har varit för barnen, sade Inger Sandberg i en intervju med TT frĂ„n 2015.
I intervjun berÀttar hon hur paret tog de första stegen mot en gemensam karriÀr nÀr hon lÀste till smÄskolelÀrare och Lasse var hemmapappa och illustrerade historier för bland annat Svenska Dagbladet.
ââJag har skrivit sedan jag var barn och Lasse blev glad över att fĂ„ roligare berĂ€ttelser. Det hĂ€ngde mycket pĂ„ Lasses flit, han jobbade bra pĂ„ kvĂ€llar och nĂ€tter.
Dan Lundqvist sÀger att familjen Àr stolt över vad Inger och Lasse Sandberg skapade.
ââDet Ă€r en kulturskatt som Ă€n i dag Ă€r aktuell, det Ă€r helt otroligt. Inger brann mycket för lĂ€sförstĂ„else, och det Ă€r högaktuellt i dag ocksĂ„.
Del av förnyelse
Elina Druker, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, beskriver Inger och Lasse Sandberg som banbrytande.
ââDe var del av en förnyelse som egentligen börjar under 50-talet och fortsĂ€tter under 60-talet, dĂ€r man söker efter ett annat sĂ€tt att berĂ€tta, med barnet vĂ€ldigt nĂ€rvarande. Det kan vara via det naivistiska eller ett hyperfokus pĂ„ sĂ„dant i vardagen som barnet kan tĂ€nkas se men inte vuxna.
Druker beskriver det som att texterna för en dialog med barnet som lĂ€ser â stĂ€ller frĂ„gor och leker kurragömma.
ââDet sker ocksĂ„ en förenkling dĂ€r man i vardagen försöker framhĂ€va leken och fantasin. Man utgĂ„r frĂ„n en vardaglig vĂ€rld som man lite förvandlar utifrĂ„n barnets perspektiv, barnets blick.
En personlig favorit hos Elina Druker Àr "Tummens mamma slutar röka".
ââDet Ă€r en fantastisk, vĂ€ldigt humoristisk, skildring. Den skulle inte kunna komma ut i dag.
StÀndigt nya utgÄvor
Rebecka Wolff, som var Inger Sandbergs förlÀggare pÄ Raben & Sjögren, kallar henne en "ikon i Barnbokssverige".
ââDet Ă€r vĂ€ldigt sorgligt att hon gĂ„tt ur tiden, sĂ€ger hon.
ââDet var egentligen hon och Lasse Sandberg som skapade bilderböcker för smĂ„barn som vi Ă€r vana att se dem. Tidigare fanns pekböcker med enstaka ord.
OcksÄ Wolff framhÀver det levande och lekfulla i berÀttelserna.
ââDet Ă€r inte förvĂ„nande att de hĂ€r karaktĂ€rerna, framför allt Lilla Anna och Lilla spöket Laban, fortsĂ€tter leva och att vi stĂ€ndigt ger ut nya utgĂ„vor, sĂ€ger hon.
ââDet finns en tidlöshet i texterna, det Ă€r skenbart enkelt och samtidigt lĂ€r man sig alltid nĂ„got. Och sĂ„ den fantastiska humorn, att böckerna Ă€r vĂ€ldigt roliga. Vem kan inte Ă€lska ett spöke som Ă€r rĂ€dd för sig sjĂ€lv.
SnÀllhet och omtanke
Marcus Barbosa Ferreira, barnboksbibliotekarie i UmeÄ, kÀnde Ingrid Sandberg genom böckerna.
ââSĂ„ mĂ„nga böcker man har lĂ€st av henne. Det har format hela ens barndom, sĂ€ger han.
ââDet som utmĂ€rkte böckerna var att det alltid fanns en vĂ€rme, en snĂ€llhet, omtanke och solidaritet om din medmĂ€nniska. Lilla spöket Laban var ju vĂ€rldens snĂ€llaste.
RĂ€ttad: I en tidigare version fick Elina Druker fel titel.