Tove Alsterdal ville "skriva platsen", perspektivet skulle vara inifrÄn och verklighetsnÀra. I "RotvÀlta", nyligen nominerad till à rets bÀsta kriminalroman, gör hennes Eira trafikkontroller och funderar över om mannen som hon just stoppat Àr ett gammalt hÄngel eller inte.
ââDet största jobbet Ă€r att skriva sig bortom klichĂ©erna. Jag ville absolut inte göra det till ett problem att vara kvinnlig polis, det Ă€r inte min bild av hur det Ă€r, sĂ€ger Alsterdal vars skildring av Eiras kĂ€rleksliv pĂ„minner om Karin Smirnoffs Jana Kippo-trilogi.
ââKanske Ă€r det lĂ€tt att tro att det har varit mer sexualmoralistiskt pĂ„ landsbygden, men min erfarenhet Ă€r precis tvĂ€rtom. Mina kusiner var mycket djĂ€rvare Ă€n jag.
"Senaste solnedgÄngen"
SjÀlv vÀxte hon upp i Jakobsberg utanför Stockholm. För snart 20 Är sedan köpte hon dock ett hus i à dalen tillsammans med exmaken. Tove Alsterdal tar fram telefonen och visar bilden pÄ sin senaste solnedgÄng över den granskogskantade à ngermanÀlven.
ââDet Ă€r sĂ„ vansinnigt vackert. Kramfors kommun brukar tĂ€vla med en annan by i Norrland om att ha de billigaste husen. Vi skippade en garderob i Stockholm och köpte detta.
Rötter i Tornedalen
Sitt eget norrlÀndska ursprung har hon dock i Tornedalen, 60 mil dÀrifrÄn. DÀr vÀxte hennes mamma upp och dit Äker Tove Alsterdal fortfarande med sina döttrar. Det Àr nÄgot helt annat Àn à dalen tillstÄr hon, men dÀrifrÄn har hon sina egna erfarenheter av att tillhöra ett lokalt sammanhang som strÀcker sig flera generationer tillbaka.
Fram tills nu har hon anvÀnt deckarintrigerna för att skildra historiska skeenden sÄ som juntan i Argentina och sudettyskarna i Centraleuropa. I "RotvÀlta" dÀremot stannar hon för första gÄngen i Sverige och i ett nutida à dalen dÀr den trÀindustriella storhetstiden lever kvar som ett slags fantomsmÀrtor i folksjÀlen, enligt Alsterdal.
ââDet tyckte jag var spĂ€nnande att gestalta. Det finns sĂ„ mĂ„nga berĂ€ttelser i det hĂ€r landskapet, ruinerna efter det moderna Sverige Ă€r sĂ„ tydliga, i Stockholm försvinner de sĂ„ lĂ€tt.
Som trogen kompislÀsare har hon Liza Marklund som hon lÀrde kÀnna nÀr de gick journalistutbildningen pÄ Kalix Folkhögskola. De lÀser fortfarande varandras manus, om Àn inte alls lika mycket pÄ djupet som tidigare.
LĂ€nge tĂ€nkte hon pĂ„ hur hon skulle förhĂ„lla sig till skotten i Ă dalen 1931, dĂ„ militĂ€ren sköt ner strejkande industriarbetare. En av de 5 döda var den 20-Ă„riga Ă„skĂ„daren Eira Söderberg, som trĂ€ffades av en rikoschett. NĂ€r Tove Alsterdal döpte sin polis efter henne kunde hon ocksĂ„ frigöra sig sjĂ€lv â och Ă dalen â ur historiens grepp.
ââI den hĂ€r trakten gestaltar man sĂ„ mycket bara genom att ha en polis som huvudperson. Det kan finnas en ensam polisbil frĂ„n HĂ€rnösand upp till Junsele, det Ă€r en strĂ€cka pĂ„ 20 mil, och en bild av glesbygdens villkor.
Dement mamma
Eira har flyttat hem för att hand om sin dementa mamma. Till skillnad frÄn sin poliskollega August frÄn Stockholm slits hon mellan utredningsarbetet och lojaliteter frÄn förr. Det mord som uppdagas visar sig ha trÄdar lÄngt tillbaka i tiden och till ett annat mord som Eira sjÀlv lajvade med barbiedockorna som nioÄring. Den 14-Ärige pojke som erkÀnde sig skyldig ÄtervÀnder som vuxen till en bygd dÀr han betraktas som ett monster.
En bÀrande frÄgestÀllning genom boken Àr vilka Äterverkningar ett grovt sexuellt brott i ungdomen kan fÄ pÄ en mÀnniskas hela liv.
ââJag skriver inte om sexuella övergrepp, men om bearbetningen av dem. GĂ„r det att nĂ„gonsin bli fri frĂ„n nĂ„got sĂ„dant? Kan man sona ett sĂ„dant brott Ă€ven om man suttit av sitt straff?