Gör librettodebut om Wagners kÀrleksliv

Efter att ha Ă€gnat flera böcker Ă„t relationen mellan kulturmannen och kulturkvinnan riktar Ebba Witt-Brattström ljuset mot 1800-talets Schweiz. Nu debuterar hon som librettist med en opera om Richard Wagner och Mathilde Wesendonck – verklighetens Isolde.

Ebba Witt-Brattström har anvÀnt sig av brev och dagböcker för att komma nÀra relationen mellan Richard Wagner och Mathilde Wesendonck.

Ebba Witt-Brattström har anvÀnt sig av brev och dagböcker för att komma nÀra relationen mellan Richard Wagner och Mathilde Wesendonck.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Musik2021-07-22 08:13

NĂ€r tonsĂ€ttaren och författaren Richard Wagner tvingas i landsflykt i mitten av 1800-talet hittar han en fristad hos paret Wesendonck i ZĂŒrich. Mötet med Mathilde Wesendonck fĂ„r stor betydelse för Wagner och hans konstnĂ€rskap, menar Ebba Witt-Brattström som har skrivit librettot till en opera om relationen och om tillkomsten av Wagners "Tristan och Isolde".

– Relationen var helt avgörande för Wagner, bĂ„de för att den Ă€ndrade hans inriktning musikaliskt och för att den gjorde honom till en mycket mer intressant författare, han kom att vĂ€rdesĂ€tta kvinnans roll i sina verk, sĂ€ger Witt-Brattström som ser Mathilde Wesendonck som förlaga för bĂ„de Isolde och BrĂŒnhilde.

Under sin sista tid i ZĂŒrich sitter Wagner och arbetar med operan "Tristan och Isolde" om dagarna. FramĂ„t kvĂ€llen gĂ„r han till Mathilde Wesendonck och lĂ€ser upp och spelar igenom det han har Ă„stadkommit under dagen.

– Han blir vad Mathilde kallar sin "skymningsman". Man kan tĂ€nka sig att hon hade en stor betydelse för framvĂ€xten av dramat, inte bara genom att inspirera till de stora kĂ€nslorna. Under den hĂ€r perioden tonsĂ€tter han Ă€ven fem av hennes dikter, ytterligare ett bevis pĂ„ deras samarbete.

Wagners stora förÀlskelse

Via Wagners brev och dagböcker har Ebba Witt-Brattström skapat sig en bild av relationen. Hon beskriver Mathilde Wesendonck som Wagners stora och genomgripande förÀlskelse.

Även Wagners hustru Cosimas dagböcker har spelat en viktig roll i arbetet för att komma nĂ€rmare Mathilde Wesendonck och tidens sĂ€tt att formulera sig. Fram trĂ€der ett mönster som Ă€r vĂ€lbekant för Ebba Witt-Brattström.

– Det syns i nĂ€stan alla relationer mellan kulturmĂ€n och kulturkvinnor, kanske sĂ€rskilt om det har funnits en skapande dialog mellan dem, nĂ€r mĂ€nnen börjar bygga sina monument sĂ„ fĂ„r de skapande kvinnorna pĂ„ sin höjd rollen som musa, trots att de kan ha varit delaktiga i verken. Titta bara pĂ„ Strindberg eller Harry Martinson.

NÀr Richard Wagner i efterhand beskriver sin relation med Mathilde Wesendonck i ett brev till en vÀn avfÀrdar han den som nÄgonting banalt.

– Det var en scen som var vĂ€ldigt rolig att skriva, nĂ€r Wagner trĂ€ffar Johannes Brahms och har lite "locker room talk". Citaten i scenen Ă€r hĂ€mtade frĂ„n ett brev som Wagner skrev till en vĂ€n dĂ€r han hĂ€ver ur sig sĂ„dant som Strindberg brukade sĂ€ga om sina kvinnor.

Ebba Witt-Brattström sÄg sin första opera som sexÄring och beskriver konstformen som en av sina stora passioner. Att höra sitt första libretto anta musikalisk form var en storslagen upplevelse.

– Jag var med nĂ€r de sjöng igenom operan för första gĂ„ngen och det var oerhört att se texten bli till kropp och sĂ„ng, orden lyfter. Jag tror att opera Ă€r den enda konstformen som kan omfatta hela det mĂ€nskliga kĂ€nsloregistret.

Fakta: "Im Treibhaus"

Nyskriven opera om Mathilde Wesendonck och Richard Wagner. Tonsatt av Staffan Storm, professor i musikteori och komposition, med libretto av Ebba Witt-Brattström, författare och professor i litteraturvetenskap.

Rollen som Mathilde Wesendonck spelas av Anna Larsson. Göran Eliasson gör rollen som Richard Wagner.

PremiÀr den 23 juli i VattnÀs konsertlada utanför Mora. Spelas dÀrefter den 25, 27 och 29 juli.

FörestÀllningen spelas in och sÀnds i P2 den 4 september.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!