SÄ sÀger Melodifestivalens manusförfattare Michael MÄrtensson nÀr tidningen trÀffar honom i Sveriges Televisions lokaler i Stockholm. Melodifestivalen Àr Sveriges största underhÄllningsprogram, och Michael befinner sig i slutskedet av det arbete som konsumerat all hans tid i drygt tre mÄnader.
Det Àr andra Äret i rad som Katrineholmssonen stÄr för programmets manus och regi.
â Det var sjukt roligt att fĂ„ förfrĂ„gan om att vara med igen. Det Ă€r jag verkligen ödmjuk inför, och det kĂ€nns ocksĂ„ som ett bevis pĂ„ att de gillade vad jag gjorde förra gĂ„ngen... Men efter det hĂ€r kommer jag att behöva en paus! skrattar Michael MĂ„rtensson.
Michael MÄrtensson har stor erfarenhet med att skriva manus för populÀra svenska tv-program. Förutom Melodifestivalen har han tidigare arbetat med Klassfesten, Hellenius hörna och Let's dance. Trots erfarenheten Àr "Mello 2022" en utmaning.
I fjol sÀndes Melodifestivalen frÄn Annexet i Stockholm, helt utan publik. NÀr Michael MÄrtensson började arbetet med sitt manus för Ärets program pekade allt mot att den klassiska "Mello"-turnén skulle bli av, men sÄ sent som för tre veckor sedan kom beskedet att Àven Ärets turné stÀlls in pÄ grund av de senaste restriktionerna. NÀr startskottet för Ärets festival gÄr under lördagskvÀllen blir det frÄn Avicii Arena inför en publik pÄ 1 500 personer.
â I manuset fanns det frĂ„n början vĂ€ldigt mycket lokala blinkningar till varje stad vi skulle besöka. Det har vi tyvĂ€rr fĂ„tt ta bort, men det kommer att bli en jĂ€kligt hĂ€rlig festival Ă€ndĂ„. Vi kommer att fĂ„ till en jĂ€ttebra sĂ€ndning frĂ„n Stockholm, Ă€ven om det Ă€r trĂ„kigt att inte fĂ„ komma ut till Sverige dĂ„ "Mello" Ă€r hela landets fest, sĂ€ger Michael MĂ„rtensson.
Förutom utmaningen att rÀtta sig efter de senaste restriktionerna ses Melodifestivalen till skillnad frÄn Hellenius hörna och Let's dance av allt frÄn treÄringar till hundratreÄringar, ett nÀstan omöjligt stort Äldersspann för en manusförfattare att förhÄlla sig till.
â Melodifestivalens tittarskara Ă€r sĂ„ oerhört bred, och bred underhĂ„llning Ă€r svĂ„rt. Man vill inte hamna i ett mellanmjölksland dĂ€r det varken blir hackat eller malet, sĂ€ger Michael MĂ„rtensson.
â DĂ€rför gillar jag att försöka var lite vass. Vissa kommer att tycka att det finns skĂ€mt som Ă€r alldeles för pĂ„ grĂ€nsen. Andra kommer sĂ€kert att garva ihjĂ€l sig. Jag tror att vare sig man upprör eller fĂ„r folk att skratta sĂ„ gör man bra tv. Man har berört pĂ„ nĂ„got vis. Man ska inte vara rĂ€dd för att folk tycker det Ă€r dĂ„ligt, för dĂ„ tycker de iallafall nĂ„gonting.
Michael sÀger att han försöker att stÀnga ute pressen och tankarna pÄ tittarsiffrorna för att istÀllet lyssna och lita pÄ sin magkÀnsla.
â Det klart att man ska ta till sig av feedback, men börjar man lyssna för mycket pĂ„ precis alla runtomkring tror jag att man förlorar sig sjĂ€lv.
NÀr Michael fÄr frÄgan om det finns nÄgot tema eller nÄgon röd trÄd som han redan nu kan avslöja gÀllande sitt manus tÀnker han efter i flera lÄnga sekunder innan han sÀger att det tyvÀrr Àr för tidigt.
â Det enda jag kan sĂ€ga Ă€r att den röda trĂ„den genom programmet Ă€r Oscar Zia och hans palett. Han Ă€r sĂ„ enormt duktig pĂ„ sĂ„ mycket, vi funkar skitbra ihop och det Ă€r otroligt roligt att jobba med honom.