Waitress
Vad: Musikalen Waitress hyllar kraften i vÀnskap, drömmar och en riktig vÀllagad paj. Den Àr baserad pÄ Adrienne Shellys film och skapad av Jessie Nelson och Sara Bareilles
Var: Stora Teatern i Norrköping
NĂ€r: Fredagen den 15 september
Med: Mercedesz Csampai, David Alvefjord, Sven Angleflod, Jesper Barkselius, Klara Enervik, Camilo Ge Bresky, Sofia Jung, Krister Kern och Marika Strand med flera
Av: Roger Lybeck (regi och koreografi), Kristin Stenerhag (musik) och Stine Martinsen (scenografi och kostym)
Betyg: 4
Audere est facere" Àr en latinsk fras och betyder, kort och gott, "att vÄga Àr att göra". Vi mÄste, vid vissa tillfÀllen i livet, vÄga ta en risk och utmana vardagen för att nÄ drömmen.
Som att sÀtta upp en musikal, som fÄ hört talas om före.
Som att bryta sig ur ett destruktivt förhÄllande, som kunde ha blivit slutet pÄ allt.
Som att tÀvla med en nybakad paj, som ingen smakat pÄ innan.
HĂ€r, nĂ€r kulturkrisens rubriker sveper genom hela landet frĂ„n vĂ„r pulserande ström och vĂ„ldet pĂ„ vĂ„ra gator och torg aldrig har varit nĂ€rmare, fĂ„ngar Ăstgötateatern upp allt med sitt omedelbara mod och ger oss "Waitress". Vi blir, pĂ„ Norrköpings egen lokala scen, serverade en lika fĂ€rgstark som modern och passionerad musikal, som ger hopp om mer och kommer bĂ€ra de östgötska teaterhusen hela hösten.
Med "Waitress" vĂ„gar sĂ„ Ăstgötateatern fortsĂ€tta skapa nya upplevelser och upptĂ€ckter i sin stolta musikaltradition, som skĂ€mt bort oss sĂ„ mycket genom Ă„ren. Den handlar om den gravida servitrisen "Jenna" (Mercedesz Csampai), som Ă€r fast i en liten stad och ett kĂ€rlekslöst Ă€ktenskap med en vĂ„ldsam man "Earl" (Jesper Barkselius ser ut och Ă€r en amerikansk slusk). Hon flyr verkligheten genom att baka spektakulĂ€ra pajer. NĂ€r sĂ„ en pajtĂ€vling utlyses ser hon sin chans att fly hemmet och förverkliga en sedan lĂ€nge bortglömd dröm. Det blir allt annat Ă€n enkelt, nĂ€r hon ocksĂ„ inleder ett förhĂ„llande med sin gynekolog.
Mercedesz Csampai Ă€r fullkomligen lysande frĂ„n första till sista ton och Ă€ger varje sekund vi ser henne â och det Ă€r verkligen nĂ€stan hela tiden. Hon spelar ut sitt totala register, landar sĂ„ starkt i svĂ€rtan och mörkret och lyfter lika starkt i hoppet. I "Hon som var jag" vibrerar till och med kristallkronan i taket.
David Alvefjord, som Àr "Dr Pomatter" och "Jennas" gynekolog, Àr alldeles utmÀrkt i musikalen, dÀr ocksÄ vÀnskapen mellan de tre servitriserna i "Jenna", "Dawn" (Klara Enervik) och "Becky" (Sofia Jung) vÀrmer hjÀrtat.
Att de ocksÄ, tillsammans med den stÀndigt fyndige och humoristiske "Ogie Anhorn" (Camilo Ge Bresky), fÄr briljera i vassa solonummer kryddar aftonen.
Det kan ta sin lilla tid innan karaktÀrerna, musiken och historien fÄngar dig i början, men den vÀxer sakta, men sÀkert och till slut Àr du fast pÄ det dÀr lilla caféet med de 27 olika pajerna.
Jag lĂ€mnar Stora Teatern I Norrköping fylld av Mercedesz Csampais absoluta storhet och den vinnande ensemblens avslutade toner i "Ăppen för allt", nĂ€r jag plötsligt kommer tĂ€nka pĂ„ Astrid Lindgren och ett citat ur "Bröderna LejonhjĂ€rta", som faktiskt hade sin urpremiĂ€r pĂ„ den hĂ€r scenen i just det hĂ€r huset 1984.
"Ibland mĂ„ste man göra saker man inte vĂ„gar â annars Ă€r man ingen mĂ€nniska utan bara en liten lort.â