Älskad son gĂ„r sönder i slĂ€tstruken robotfilm

"After Yang" Àr en temperamentslös film om en framtid dÀr mÀnniska och maskin lever sida vid sida.

Familjen Fleming (Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Malea Emma Tjandrawidjaja och Justin H. Min) bestÄr bÄde av mÀnniskor och robotar.

Familjen Fleming (Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Malea Emma Tjandrawidjaja och Justin H. Min) bestÄr bÄde av mÀnniskor och robotar.

Foto: Nonstop Entertainment

Recension2022-09-15 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Sci-fi/Drama

Titel: After Yang

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Justin H. Min

Regi: Kogonada

Speltid: 96 min

Betyg: 2

"After Yang" inleds med den mest klassiska bekrĂ€ftelsen pĂ„ slĂ€ktband och samhörighet: familjefotot av mamma, pappa, barn. Snart uppenbaras det dock att Yang, storebrodern i familjen Fleming, inte Ă€r en mĂ€nniska utan en avancerad robot – vars frĂ€msta uppgift Ă€r att utgöra en kulturmĂ€ssigt asiatiskt kodad följeslagare till den kinesisk-adopterade flickan Mika. I den högteknologiska framtid som filmen skildrar Ă€r roboten dock inte bara till förvĂ€xling lik en mĂ€nniska pĂ„ utsidan, utan tycks ocksĂ„ ha förmĂ„gan att skapa minnen, utveckla en personlighet och forma ett kĂ€nsloliv. NĂ„got som familjen inte fullt ut inser förrĂ€n Yang slutar fungera och mĂ„ste tas till en reparatör, som gör ovĂ€ntade fynd i hans inre.

Filmens upplĂ€gg pĂ„minner sĂ„ledes om titlar som "A.I. Artificiell intelligens" och "200-Ă„rsmannen" – filmer frĂ„n Ă„ren kring millennieskiftet, dĂ„ ett framtida cyborgsamhĂ€lle tycktes nĂ€rmare Ă€n nĂ„gonsin förr. "After Yang" Ă€r dock ingen regelrĂ€tt teknikdystopi, Ă€ven om den pekar pĂ„ riskerna med att överlĂ„ta vĂ„ra relationsbyggen Ă„t robotar. I stĂ€llet Ă€r filmen mer intresserad av att utforska grĂ€nserna mellan mĂ€nniska och maskin. Ambitionen tycks vara att presentera en filosofiskt grundad snarare Ă€n konfliktdriven berĂ€ttelse, och filmen Ă€r fylld av flytande, föregivet poetiska ögonblick och futuristiska betraktelser.

Det stora problemet Ă€r filmens slĂ€tstrukenhet. Regissören Kogonada – en pseudonym som refererar till den japanske manusförfattare Kƍgo Noda; parhĂ€st till Yasujirƍ Ozu – har i sina tidigare videoessĂ€er visat förtrogenhet med nĂ„gra av historiens mest sĂ€rprĂ€glade filmskapare. Hans egen vision Ă€r dock pĂ„fallande oprecis. Debutfilmen "Columbus" (2017) karakteriserades visserligen av sina vĂ€lkomponerade bilder av modernistisk arkitektur, men fyllde den vackra ramen med ganska ordinĂ€r indiedramatik.

I "After Yang" blir det Ànnu tydligare att Kogonada visserligen ytligt sÀtt kan efterlikna sina förebilder, men inte har sÀrskilt mycket att komma med av varken tematisk eller estetisk tyngd. Hans temperamentslösa framtidsvision blir aldrig nÄgot mer Àn en parad av sjÀllösa miljöer och doftlöst skÄdespeleri, fÄngade i glansiga bilder och till tonerna av intetsÀgande hissmusik.