Ifjol dog författaren Johanna Ekström hastigt i en Älder av 51 Är. Hon efterlÀmnade en samling drömska anteckningsböcker som vÀnnen Sigrid Rausing varsamt tog sig an. Resultatet skakar om lÀsarens existens pÄ djupet. "Vad var det Rilke skrev om det egendomliga i att vara död?" frÄgar sig Ekström retoriskt. "Visst Àr det sÀllsamt att inte mer leva pÄ jorden,/ att Äter avstÄ frÄn mödosamt inlÀrda vanor,/ att inte i rosor och andra utsökta ting/ lÀngre se löften som varslar en mÀnsklig framtid:/ att upphöra vara det som man en gÄng var."
Sigrid Rausing plockar bland vĂ€nnens anteckningar. Det Ă€r i april 2022 och det stora trĂ€det utanför fönstret pĂ„ Mariatorget i Stockholm knoppas. 13 antecknings(dag)böcker frĂ„n Ă„ren 2019â2022 ligger i det skimrande vĂ„rljuset och vĂ€ntar pĂ„ att tas om hand, precis som den moderlösa 13-Ă„ringen T. Det Ă€r sĂ„ jag förestĂ€ller mig scenen â stillheten som intrĂ€der efter döden. Hur kan vĂ€rlden fortgĂ„ nĂ€r livet hos nĂ„gon nĂ€rstĂ„ende har avstannat? Det Ă€r som om Rausing försöker besvara frĂ„gan nĂ€r hon publicerar och försiktigt kommenterar dessa privata anteckningar som grundar sig i psykoanalysens drömska symbolvĂ€rld.
De Àr tvÄ kvinnor i kultureliten; Johanna Ekström, poet och författare, dotter till akademiledamoten Per WÀstberg och författaren Margareta Ekström, och Sigrid Rausing, Tetra Pak-arvtagerska, förlÀggare och författare till den uppmÀrksammade boken "Malström" om brodern Hans Rausings missbruk. Deras liv kan tyckas högst bekymmersfria dÀr de fÀrdas frÄn ferievilla till ferievilla; frÄn Gotland till SkÄne via New York och London. Men Ekströms anteckningar Àr redan frÄn början fyllda med oro och illavarslande tankefragment, som om drömmarna ville omtala sjukdomen lÄngt innan den fysiska symptomen framtrÀder. "Allt guldet, stoffet, det som glittrar i mina ögonvrÄr. Vad sÀger det om mig, att jag tÀnkte pÄ det som vackert snarare Àn nÄgot som Àr tecken pÄ att det Àr fel pÄ min syn?"
Det blir snabbt uppenbart för lÀsaren att Johanna Ekströms ord i anteckningsböckerna aldrig var Àmnade för utomstÄende, Ätminstone inte till en början. Hon skriver inifrÄn coronapandemin om förÀlskelsen till mannen N som snart ska försvinna in i depression. Hon skriver om drömmarna och om symbolerna som uttolkas hos psykoanalytikern H. Vad som Àr dröm och vad som Àr verklighet glider in i varandra, Ànda fram till slutet. "Det enda viktiga ifall jag skulle dö [...] Àr att T leds ut ur dödsboet. Hon mÄste ut ur min död utan att glömma mig. Vad mer? Inget."
Sigrid Rausings arbete med att sammanfoga dagboksanteckningarna med sina egna subtila reflektioner blir snart oumbÀrliga Àven om de ocksÄ fungerar som en nedrÀkning mot döden. Utan dem blir texten outhÀrdlig, som en mardröm utan uppvaknande. Precis som i Maurice Sendaks klassiska bilderbokssaga "Till vildingarnas land" (1963), vilken titeln pÄ boken ocksÄ anspelar pÄ, önskar man att ett ÄtervÀndande vore möjligt, kanske mest för att den döende uppvisar ett slags provokativ resignation inför livets slut. Kanske just dÀrför blir Johanna Ekströms sista ord nÄgot av det starkaste och sannaste man kan lÀsa om döden, och om livet: "Jag vaknade i gryningen. KÀnde hennes [dotterns] lugna andetag mot mina, hörde skrattmÄsarna. TÀnkte: detta Àr allt."