NÀr "Call of duty: Modern warfare 2" slÀpptes 2009 blev det stora samtalsÀmnet uppdraget "No russian", dÀr spelaren i rollen som CIA-agent under tÀckmantel kunde vÀlja att aktivt delta i en terrormasskjutning (Àven om spelet aldrig tvingade spelaren att skjuta civila).
Nu Àr det snarare företaget bakom "Call of duty: Modern warfare II" som det stormar kring. Microsoft försöker köpa upp speljÀtten Activision Blizzard, de juridiska striderna om missförhÄllanden har fortsatt och dessutom sÄlde förra Ärets "Call of duty", det andra vÀrldskrigsbaserade "Vanguard", sÀmre Àn vÀntat.
"KĂ€nslor och dramatik"
I en intervju med TT verkar dock manusförfattaren Brian Bloom och regissören Jeff Negus inte tro att det inte blir sÄ mycket kontroverser kring sjÀlva spelet den hÀr gÄngen, nÀr "Call of duty: Modern warfare II" slÀpps.
ââVi har inte försökt att chockera för sakens skull, eller letat efter kontroverser. Vi söker efter kĂ€nslor och dramatik, sĂ€ger Bloom, och tillĂ€gger att skaparna ibland vill placera spelaren i en provokativ situation och vĂ„gar stĂ€lla svĂ„ra frĂ„gor.
I stĂ€llet tror â och kanske hoppas â han att spelarna kommer att diskutera andra saker, som de tekniskt avancerade vattenbanorna eller AI:n.
ââVi Ă€lskar vĂ„ra epiloger, och jag tror att spelarna kommer att prata om spelets slut och hur det Ă€r upplagt för fortsatta Ă€ventyr.
I "Modern warfare II", en direkt uppföljare till 2019 Ärs nystart av "Modern warfare"-serien, samlas Insatsstyrkan 141, med en mix av gamla bekantskaper och nya ansikten. Ensemblen Àr den största hittills för ett "Call of duty"-spel, sÀger Negus, dÄ styrkan reser vÀrlden över och tar hjÀlp av lokala experter.
ââTanken med en större ensemble gör berĂ€ttelsen mer spĂ€nnande, för det erbjuder olika perspektiv frĂ„n olika konflikter som ger fler nyanser och blir mer verkligt, sĂ€ger han.
Bloom fyller i:
ââDet finns en bild av 141 som nĂ€stan oövervinnelig, och dĂ„ tĂ€nkte vi att nĂ€r den utmanas â vilka tar de hjĂ€lp av dĂ„? Den hĂ€r gĂ„ngen tar vi oss för första gĂ„ngen till Mexiko, som lĂ„ter oss introducera en allierad i form av överste Alejandro Vargas (Alain Mesa), som vi verkligen ser fram emot.
Ingen lÄtsasspanska
Bloom sÀger att man via bolagets tekniska rÄdgivare kom i kontakt med en person i Mexiko, som har en liknande roll som spelets Vargas. Vargas mejslades fram med hjÀlp av timmar av intervjuer med den mexikanske experten.
ââAlejandro Ă€r inte baserad pĂ„ honom, men hjĂ€lpte oss att skapa hans dna, sĂ€ger Bloom.
Negus sÀger att man medvetet har undvikit att lÄta figurerna prata lÄtsasspanska, det vill sÀga engelska med spansk brytning. I stÀllet Àr det dÄ och dÄ spanska med engelska undertexter som gÀller.
ââBrian tryckte pĂ„ för att nĂ€r tvĂ„ spansktalande pratar med varandra i spelet och det inte finns nĂ„gon anledning för dem att prata engelska, sĂ„ gör de inte det, sĂ€ger han.