Runt 2010 skedde flera uppmÀrksammade mord och vÄldtÀkter pÄ kvinnor i Frankrike, och nÀr dramatikern och regissören Gérard Watkins började lyssna till hur medier och hans bekanta kommenterade hÀndelserna chockades han av hur sexistiska de lÀt.
ââAlla tog parti för de anklagade, vilket har varit ett vanligt mönster nĂ€r det gĂ€ller de hĂ€r frĂ„gorna, sĂ€ger han pĂ„ telefon frĂ„n Paris.
GĂ©rard Watkins bestĂ€mde sig för att skriva en pjĂ€s om vĂ„ld i hemmet. "Du Ă€r min nu" hade premiĂ€r 2016 i Frankrike och har sedan dess spelats i Polen och Italien. Nu sĂ€tts den ocksĂ„ upp av Göteborgs stadsteater â pĂ„ initiativ av skĂ„despelaren Johan Gry.
Watkins inledde med att göra grundlÀggande research. Han pratade med psykologer, rÀttsvÀsende och intresseorganisationer, och upptÀckte att det fanns utbredd okunskap om vÄldets mekanismer.
ââI början sade folk hela tiden. âVarför lĂ€mnar hon inte bara?â. Det var viktigt för mig att analysera vad som pĂ„gĂ„r. För teatern handlar ocksĂ„ om det, om djupen i den mĂ€nskliga sjĂ€len, sĂ€ger han.
Omöjligt att lÀmna
Gérard Watkins understryker att antalet kvinnor som dödas och hotas i sina hem fortfarande Àr högt. Men först möttes han ofta av reaktionen: "Kvinnor slÄr ocksÄ".
ââDet var det första folk sade, som en försvarsmekanism. Och jag svarade âdu skĂ€mtar, vi pratar om kanske 4 procent dĂ€r det Ă€r sĂ„â. Men sedan dess har jag fĂ„tt mycket stöd frĂ„n en hel generation mĂ€n som kĂ€nner avsky inför det hĂ€r, sĂ€ger han.
PjÀsen Àr indelad i tre delar, dÀr den första gestaltar ett pars förÀlskelsefas. NÀr de sedan flyttar ihop börjar vÄldet visa sig och eskalera. Det Äterkommer sedan i cykler, dÀr kvinnan steg för steg bryts ned och mannen stÀndigt blir förlÄten pÄ nytt. Efter ett tag blir det nÀstan omöjligt för kvinnan att lÀmna, förklarar Watkins.
ââDet handlar om att en person helt koloniserar den andre. Det finns tekniker för att ta över en annan mĂ€nniska, sĂ„ att hon ibland stannar i sju, Ă„tta, tio Ă„r, sĂ€ger han och radar upp de olika strategier som anvĂ€nds.
Kvinnan isoleras frÄn familj och vÀnner, kÀnner hotet om vÄld genom partnerns utfall mot föremÄl och hennes sjÀlvsÀkerhet bryts ned genom stÀndiga negativa kommentarer om hennes person. Men pjÀsen visar ocksÄ pÄ en vÀg ut.
ââDet var viktigt för mig, att inte bara lĂ„ta alla se vĂ„ldets mardröm utan ocksĂ„ visa styrkan som krĂ€vs för att kunna bryta sig loss frĂ„n det dĂ€r.
MĂ€n dekonstruerar mer
Ăven om metoo intrĂ€ffade efter det att pjĂ€sen först sattes upp, tycker GĂ©rard Watkins att Ă€mnet fortfarande Ă€r tabubelagt. Men han hoppas att kunskapen numera Ă€r större. Han har sjĂ€lv fĂ„tt frĂ„gan om vad han som man kan bidra med. För honom Ă€r det tydligt: han har blivit fostrad i ett system som lĂ€r ut att "pojkar Ă€r pojkar".
ââJag sĂ„g pĂ„ vĂ€rlden ur det perspektivet. Men mĂ€n dekonstruerar det mer och mer och det Ă€r goda nyheter, sĂ€ger han.
I Frankrike spelas pjÀsen nu ocksÄ i skolor. Gérard Watkins understryker att det gÄr att lÀra sig kÀnna igen destruktiva tendenser. Det har han sjÀlv gjort.
ââJag har blivit expert pĂ„ allt som Ă€r toxiskt i en relation. Jag kan upptĂ€cka det pĂ„ mils avstĂ„nd.