I vinet finns sanningen lyder en fras hämtad från latinet. När färre svenskar nu köper amerikanska viner är det en Trump-effekt. Konsumenter i Nyköping eller andra delar av landet verkar tänka ett varv extra innan de drar kortet för att köpa något amerikanskt.
När SVT gjorde en undersökning tidigare i vår hade var tredje valt bort amerikanska produkter i protest mot USA:s utrikespolitik. Betydligt fler funderade på det. Det är ingen slump.
Donald Trump och hans nykonservativa stödtrupper skär sig med de värderingar som många av oss har nära hjärtat. Det färgar också varor och produkter från USA. Ser det här bolaget också ned på det moderna Europa? Är vi de där woke-konsumenterna som Trumps ministrar, lojala affärsmän och anhängare tydligt föraktar?
Då kan vi hellre handla från andra.
Många svenskar som väljer bort eller funderar allvarligt på att göra detta är inte automatiska anti-amerikaner. Tvärtom, de flesta längtar nog bara efter ett USA som beter sig normalt igen. Att vi förstår varandra.
Försäljningen av amerikanska viner i Sverige har minskat med 15 procent jämfört med ifjol. Sverige är faktiskt den trettonde största marknaden för amerikanska viner i världen. Det handlar inte om enorma summor, men skiftet är synligt. Totalt har försäljningen av alla viner i Sverige gått ned åtta procent jämfört med 2024.
Inget tyder på att den amerikanska politiken förändras till något vettigt i närtid. Trumpismens framgångar byggs med en stenhård populistisk retorik. Ett starkt fokus ligger på invandraren som ett skadligt, farligt inflytande på det "nationella". Och ja, vi har sett det förut. Precis som med de auktoritära högerpopulistiska rörelserna i Europa säljs fascistiska värden in till den som inte tänker efter så mycket.
Därför är oroligheterna i Los Angeles precis vad presidentens strateger vill ha och gärna underblåser. En våldsam konfrontation, där folk tvingas att välja sida: staten eller invandrarna. Känslor, instinkter och rädslor ska färga allt. Att vi samtidigt ser en federal statsmakt som ignorerar individuella rättigheter, tummar på regler och processer ska publiken inte tänka på.
Inte konstigt alltså om många svenskar tycker att amerikanska viner har blivit extra grumliga på sistone.
Bojkotter är ingen given framgångssaga, men det kan göra skillnad en tid. Notera nu att importen från USA minskar, men missa inte att vårt importberoende av Kina växer. Allt är inte så enkelt här i världen.
Under en tid kan starka köpbojkotter sända signaler som påverkar marknader och väljarnas känselspröt. Men långsiktigt krävs mer av annat för att förändra världen till det bättre. Det görs via valurnor, egna förbättringar, hållbar konsumtion, respektfulla samarbeten, mer utbyte och handel med likasinnade samt försök med hederlig diplomati.