Adolescence – en obehaglig inblick i samtiden

Där ingen ser fångas unga män i ett kvinnohat, som handlar om makt mer än sex.

Adolescence är en serie som bär på ett starkt budskap om tonårspojkar i kris och föräldrar som måste bry sig. Här ses skådespelarna Jo Hartley, Amelie Pease, Owen Cooper och Ashley Walters.

Adolescence är en serie som bär på ett starkt budskap om tonårspojkar i kris och föräldrar som måste bry sig. Här ses skådespelarna Jo Hartley, Amelie Pease, Owen Cooper och Ashley Walters.

Foto: Kin Cheung

Ledare2025-03-31 06:30
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Serien Adolescence på Netflix har blivit ett hett samtalsämne. I serien får vi följa en ung pojke som är anklagad för mord på en jämnårig flicka. Berättelsen speglar många av samtidens problem. Könsrelaterade maktstrukturer och våld mot kvinnor är centrala teman. Serien belyser aktuella frågor om ungdomars psykologi, kön, våld och sociala medier. På många sätt påminner den oss om hur feminismen måste kunna möta män och kvinnor.

I västvärlden är kvinnor närmare den verkliga makten än någonsin förr, i alla fall på papperet. Långt fler kvinnor än män läser på universitet och tar sig på så sätt in i manliga sfärer som tidigare varit otillgängliga. Följden av detta, menar vissa, har blivit att unga män halkar efter och att det ger ett starkt manligt missnöje. Ur detta har gruppen incels, involuntary celibates, växt fram. Gruppen består av män som anser sig ha blivit sexuellt avvisade av kvinnor. Rörelsen drivs av kombinationen mellan sexuell attraktion till kvinnor och ett hat för att kvinnor inte bekräftar dem. 

undefined
Owen Cooper spelar den unge pojken i serien, en roll som skakar om.

För några år sedan beskrev Säpo hur detta utgör ett terrorhot. Friheter som kvinnor aldrig tidigare har haft skär sig med den traditionella kvinnorollen. Männen som inte får ligga, incels, tror säkert själva att deras kvinnohat handlar om sex. Men det är självklart så att de hatar för att de har förlorat makt som de anser sig ha rätt till. Att kvinnor nu tar plats genom att ha makt över sin egen kropp, det är så upprörande för dessa män att det har lett till fruktansvärda våldsdåd. 

Det är ett samhällsproblem som växer – och som Adolescence belyser på ett kraftfullt sätt.

Seriens producent Hannah Walters säger att syftet är att "skaka om folk" och få samhället att konfrontera de frågor som ofta ligger och pyr under ytan. Hon pekar på de risker som ungdomar, särskilt unga män, står inför när det gäller att bearbeta sina känslor och sin identitet. Serien fungerar också som en skarp kritik mot en kultur där kvinnor ständigt är utsatta för fysiskt och psykiskt våld. 

undefined
Självklara friheter som kvinnor har skär sig med den traditionella kvinnobilden.

I en feministisk idédebatt kan tankar om mäns utsatthet ibland upplevas som otroligt orättvisa. För varför skulle det vara kvinnors ansvar att hjälpa män lära sig prata om sina känslor? Varför skulle det vara kvinnors ansvar att lära män att hantera att kvinnor i dag har ett givet mandat att säga nej till dem? 

Det är inte kvinnor som ska förändras för att motverka denna utveckling, utan det är samhällets syn på både kvinnor och män. Faktum är att män inte förlorar något på att kvinnor har fått ett annat självbestämmande. Ändå upplever de att något tas ifrån dem. 

Samtidigt finns det direkt skadliga normer på arbetsplatser, i familjer och i utbildningssystemet. Unga män ska ta på sig ledarrollen, vara fysiskt dominanta och förhålla sig emotionellt avstängda. 

Normerna måste utmanas. 

Genom att följa den unga pojken i Adolescence får vi en obehaglig inblick i konsekvenserna om vi inte gör det.