Fler behöver byta till en bättre bil

Regeringen borde ha visat bilhandlarna mer respekt.

Framtidens drivmedel är mer än en sladd.

Framtidens drivmedel är mer än en sladd.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ledare2022-11-09 12:55
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

När regeringens budget blev offentlig stod det klart att den klimatbonus som skulle stärka försäljningen av nya bilar med låg klimatpåverkan, var struken. Det var dessutom med kortast möjliga varsel, bonusen försvann redan vid midnatt samma dag. Så kort varsel skvallrar om rostig regeringskompetens hos Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. 

Regeringen borde ha behandlat bilhandlarna med mer respekt. Så får man inte behandla en seriös marknad. Bilhandlarna agerade, trots detta, reptilsnabbt. Vi kunde läsa om det på sn.se. Det var midnattsöppet för att den som ville köpa nytt innan regeringen höjde priset. 

Behovet att få en mer hållbar fordonspark är uppenbart. Det ger minskade fordonsutsläpp och bibehållen privat rörlighet i ett. Samtidigt är det inte givet att just den subventionen var den absolut bästa stimulansåtgärden.  

Den var förvisso en naturlig del av det så kallade bonus-malus-systemet. Det höjde priset på bilar med större skadliga utsläpp och skulle underlätta för köp av motsatsen. Tyvärr gjorde bonus-malus ingen skillnad på förbränningsmotor och förbränningsmotor, vilket var en av svagheterna i systemet.

I en mer hållbar fordonspark är inte allt elbilar. Fordonsparken behöver borde ha mer bredd än så.

Riksrevisionen kritiserade 2020 den här klimatstyrningens regelverk för att vara alldeles för ryckigt och ha alldeles för svag långsiktighet. Effekten av att fordon som köpts med bonus och sedan raskt exporterades utomlands gjorde noll nytta, exempelvis. Ideliga ändringar av kraven gjorde marknaden skakigare. Utvärderingarna lyste med sin frånvaro. 

Det finns i dag en förändringskraft inom fordonsbranschen att bejaka, nationellt såväl som globalt. Stat och marknad behöver samspela. Ett aktivt brännande av fossila bränslen både skadligt och omodernt. Även i framtiden står privata fordon för en vardagsfrihet, inte minst för landsbygdens invånare. Parallellt med detta måste själva fordonsproduktionen också bli alltmer hållbar. 

Regeringen behöver komma tillbaka med förslag som driver på omvandlingen av fordonsflottan, inte sinkar den. Fler behöver byta till bättre bil. Gamla utsläppsmonster tål att pensioneras. Det kloka vore en livskraftig fordonspark som inte bara är eldriven, utan också har utrymme för så lokalt producerade förnyelsebara bränslen som möjligt.