Ă
ret var 2004 och den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing och den europeiska motsvarigheten Airbus anmĂ€lde varandra till VĂ€rldshandelsorganisationen (WTO). DĂ„ hade nog fĂ„ personer kunnat ana att brĂ„ket skulle bli en sĂ„ utdragen konflikt. Det dröjde drygt 17 Ă„r, till sommaren 2021, innan USA och EU kom överens om ett âvapenstillestĂ„ndâ. Men den transatlantiska lĂ€nken hade inte mer Ă€n börjat att Ă„terhĂ€mta sig innan president Bidens förslag inom handelsomrĂ„det genererade nya problem.
Bakgrunden Àr densamma som bakom den utdragna handelsdispyten i WTO: protektionism och osund konkurrens. DÄ gÀllde frÄgan om USA och EU hade drivit igenom olovliga subventioner för att gynna respektive flygbolag. Idag handlar det i stÀllet om att Biden har aviserat ett omfattande subventionspaket med tvÄ uttalade syften: att skynda pÄ den gröna omstÀllningen, och att stimulera antalet jobbtillfÀllen i USA.
Att Demokraterna vill styra landet pĂ„ rĂ€tt klimatpolitisk kurs efter att Trump valde att lĂ€mna Parisavtalet bör vĂ€lkomnas. DĂ€remot kan vĂ€lmenande ambitioner inte likstĂ€llas med en genomtĂ€nkt politik. "Inflation Reduction Actâ (IRA) innehĂ„ller exempelvis protektionistiska inslag dĂ€r en elbilsbonus till konsumenter bara gĂ€ller inhemskt producerade elbilar, utöver regleringar om var bilen ska monteras fĂ€rdigt och var enskilda komponenter ska ha producerats.
Om lagen antas i dess nuvarande utformning kan Boeing-brÄket liknas vid ett enskilt barslagsmÄl, jÀmfört med det fullskaliga handelskrig som vÀntar. Till en början kan man rÀkna med att kravet pÄ amerikansk produktion kommer att leda till en kraftig obalans pÄ vÀrldsmarknaden. PÄ grund av kraftiga subventioner och skattelÀttnader kommer företagsinvesteringar som var tilltÀnkta i andra delar av vÀrlden i högre utstrÀckning att söka sig till USA.
Enligt förslaget kommer en amerikan som köper en ny elbil att fĂ„ en skattelĂ€ttnad pĂ„ uppemot 80 000 kronor. Den stora skillnaden mot klimatbonusar i andra lĂ€nder, som den tyska motsvarigheten eller den nyligen avskaffade bonusen i Sverige, Ă€r att Bidens föreslagna stimulans bara fĂ„r gĂ„ till elbilar som har producerats i USA, Kanada eller Mexiko. Vita huset Ă€r vĂ€l medvetna om riskerna för ett fullskaligt handelskrig. Trots det vĂ€ljer Biden att â i strid med en rad globala frihandelsregler â damma av föregĂ„ngaren Trumps doktrin om "America First".
USA:s vilja att öka antalet jobbtillfÀllen i landet kommer att leda till högre priser och ett minskat vÀlstÄnd bland konsumenter över hela vÀrlden. PÄ kort sikt gynnas kanske de amerikanska företag och konsumenter som fÄr subventioner, men pÄ det stora hela drabbas alla av stÀngda marknader och globala leveranskedjor som bryts. Risken finns dessutom att nya handelsbarriÀrer kommer att resa sig till höger och vÀnster, och ingen vet hur lÀnge de sedan bestÄr.
Inte minst finns det symboliska vÀrdet i att den fria vÀrldens ledare frÄngÄr en fundamental frihandelsprincip om lika villkor. För klimatomstÀllningen spelar det ingen större roll om en elbil har producerats i delstaten South Carolina eller pÄ Hisingen. Det borde president Joe Biden ta fasta pÄ.