Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.
<p>Sörmlandmoderaternas uppfattning om Svealandsregionen är föredömligt tydlig. Nej tack, <a href="/polopoly/CM/1.3958240" polopoly:contentid="1.3958240">säger en rad sörmländska M-företrädare från kommuner och landsting (SN 7/4).</a></p><p>Socialdemokraterna i Sörmland är inte i närheten av samma entusiasm inför sitt besked. De säger ja, i varje fall regionalt, men med ursäktande brasklappar. Det osar regeringslojalitet över beskedet. Det får väl bli så här, menar exempelvis landstingsrådet Monica Johansson (SN 8/4).</p><p><strong>Får det?</strong></p><p><strong>Bör det?</strong></p><p>Tja, det är upp till de partier som hittills inte har bestämt sig. Dessa kommer att avgöra. I helgen bestämde sig Sörmlandsliberalerna för att säga nej till förslaget och förorda förändring först från 2023. Sverigedemokraterna har också gjort tummen ned.</p><p><strong>Det finns goda </strong>skäl att skapa nya regioner. Länen är ibland för små för att hantera vissa frågor, ibland för stora. I en tid där så kallade tillväxtkluster formas oberoende av offentliga administrationsgränser – ta Mälardalen eller Öresund – då hamnar parlamentariskt ansvar samt länsstyrelser, polis och andra tunga myndigheter lätt ur fas. Hela landstingsvården är en utmaning i sig. Blickar riktas mot stora regioner för ökad effektivitet per skattekrona samt en stärkt folkvald makt mellan kommun och stat.</p><p>Ambitionerna är goda, men det är svårt att försöka stressa fram en förändring till 2019. Ska stora strukturer göras om, bör det nya kännas som entusiasmerande, inte bara som att ett antal klossar till nöds har fogats samman.</p><p>Forna tiders gränser var ofta sprungna ur transportmöjligheter, där vattenväg var effektivare än stig. Sörmlands södra gräns utgjordes av ett tydligt hinder; Kolmården. Den självklarheten är borta i dag. Skulle vi dela in Sverige baserat på transporters smidighet, skulle Svealandsregionen aldrig ha kommit på tal. Att skära av den region som östra Sörmland tillhör vid Hölö-Mörkö respektive Kolmården är ologiskt. Med en pulsåder som E4 och den kommande Ostlänken är det svårförklarat att dörren till Östergötland ska bommas igen.</p><p><strong>De parlamentariska utmaningarna </strong>med en jätteregion tillkommer. Det blir trångt för mindre partier. Från Sörmland skulle det skickas flest socialdemokrater, några moderater och någon enstaka representant från Vård för Pengarna samt Sverigedemokraterna. Centerpartiet, Miljöpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna måste ges starka skäl att tacka ja till minskat inflytande över sjukvård och infrastruktur.</p><p>En stad som Nyköping kan inte heller avlövas på en mängd kvalificerade arbetstillfällen, om landsting och länsstyrelse lämnar. Ska Sörmland ingå i en Svealandsregion krävs uppenbara lokala uppsidor. Lägre skattetryck? Ökad tillgänglighet till sjukvård? Lokala nyetableringar av statliga myndigheter och/eller gränsöverskridande samverkansorgan inom sjukvård och turism? Om inte regeringen sockrar Svealandsbudet vore det märkligt om fler partier än Socialdemokraterna bara nickar ja till regeringens förslag.</p>