En del av januariöverenskommelsen infattade satsningar pÄ elvÀg. Samarbetspartierna var överens om att det borde byggas mer sÄdana och gav dÀrför i uppdrag Ät Trafikverket att utreda saken. I veckan publicerade Trafikverket sitt svar i en ny rapport, och dess slutsats var tydlig; verket tror inte lÀngre lika mycket pÄ elvÀgar.
En elvÀg Àr en typ av teknik som innebÀr att man bygger in en kÀlla till elförsörjning, som skenor av metall, inne i asfalten och som gör att stora fordon som drivs av el kan laddas samtidigt som de Äker pÄ vÀgen. PÄ sÄ sÀtt skulle tekniken kunna komplettera fordonets batterier, vilket man tÀnkte sig skulle bli nödvÀndigt för just tung trafik som i dag har problem med att batterierna blir för stora och tunga.
Trafikverkets utredning ger dock en nykter uppdatering av frĂ„gan. Tidigare nĂ€r staten rĂ€knat pĂ„ nyttan av elvĂ€gar har man bara sett till det totala antalet tunga fordon, sedan pĂ„ nĂ„gra utvalda vĂ€gstrĂ€ckor, hur mycket trafik som gĂ„r pĂ„ dessa, och slutligen rĂ€knat ut nĂ„got sorts snitt av hur mĂ„nga tunga transporter som skulle anvĂ€nda sig av nya elvĂ€gar. DĂ„ blev resultatet att 60â80 procent av alla lastbilar skulle anvĂ€nda elvĂ€gar om man byggde 3000 kilometer.
Vad experterna pĂ„ Trafikverket nu gjort i stĂ€llet Ă€r att tillsammans med aktörer som Scania och Volvo ha undersökt i detalj var lastbilar i Sverige faktiskt kör. DĂ„ sjönk plötsligt siffran för utnyttjandet av elvĂ€gar till 10â25 procent. Den mesta svenska tunga trafiken Ă„ker helt enkelt av och pĂ„ de stora vĂ€garna, de kör inte samma strĂ€ckor hela tiden.
Den hÀr stora skillnaden i kalkylen innebÀr att frÄgan om hur lönsamt det kommer bli att bygga en massa elvÀgar sÀtts i ett annat ljus. Utan samma utnyttjande Àr investeringen inte lika förnuftigt ur ett samhÀllsperspektiv. SÀrskilt inte med tanke pÄ att det nyligen kom rapporter om att det svenska vÀgnÀtet generellt Àr grovt eftersatt och mÄste rustas upp.
En ytterligare viktig aspekt i den hÀr frÄgan Àr diskussionen om hur smart det egentligen Àr att stater investerar i ny teknik innan man vet om det Àr just denna teknik som kommer bli den vinnande i framtiden. TÀnk om staten pÄ 90-talet hade gÄtt ut och sagt att CD-skivor uppenbarligen Àr framtiden och lovat att införa sÀrskilda stöd till att tillverka CD-skivor. NÀr anvÀnde du sjÀlv den tekniken senast? Inom miljöomrÄdet hÀnder det otroligt mycket just nu. Det som gÀllde för fem Är sedan kanske inte alls stÀmmer lÀngre.
Att bygga helt nya vÀgar, som ska försörjas med el, Àr en stor investering, dyr och omfattande. TÀnk om vi om tio Är i stÀllet radikalt har förbÀttrat tekniken för batterikapacitet, biobrÀnslen och vÀtgasceller? Vad tjÀnar vi dÄ pÄ att stÄ med tusen kilometer elvÀg som egentligen inte behövs?
Vid nÄgot tillfÀlle mÄste man sÄ klart investera för att föra utvecklingen framÄt, men Trafikverkets rapport har mÄnga kloka invÀndningar mot regeringens elvÀgsplaner. Rapporten föreslÄr en betydlig mer modest utbyggnad av just elvÀg och att man i stÀllet satsar mer pÄ biobrÀnslen och utbyggd laddinfrastruktur. NÄgot som kan anvÀndas av alla typer av trafik oavsett var de kör. Det Àr kloka invÀndningar som regeringen borde lyssna pÄ.