Klokt att inte lÀgga all kraft pÄ elvÀgarna

En ny rapport om elvÀgar frÄn Trafikverket manar till större försiktighet i att investera i den nya tekniken. Det Àr ett klokt rÄd som regeringen borde ta till sig.

Svaret pÄ framtidens behov Àr inte nödvÀndigtvis omfattande investeringar i elvÀgar. Trafikverkets senaste rapport manar till försiktighet.

Svaret pÄ framtidens behov Àr inte nödvÀndigtvis omfattande investeringar i elvÀgar. Trafikverkets senaste rapport manar till försiktighet.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledare2021-02-05 05:17
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

En del av januariöverenskommelsen infattade satsningar pĂ„ elvĂ€g. Samarbetspartierna var överens om att det borde byggas mer sĂ„dana och gav dĂ€rför i uppdrag Ă„t Trafikverket att utreda saken. I veckan publicerade Trafikverket sitt svar i en ny rapport, och dess slutsats var tydlig; verket tror inte lĂ€ngre lika mycket pĂ„ elvĂ€gar. 

En elvÀg Àr en typ av teknik som innebÀr att man bygger in en kÀlla till elförsörjning, som skenor av metall, inne i asfalten och som gör att stora fordon som drivs av el kan laddas samtidigt som de Äker pÄ vÀgen. PÄ sÄ sÀtt skulle tekniken kunna komplettera fordonets batterier, vilket man tÀnkte sig skulle bli nödvÀndigt för just tung trafik som i dag har problem med att batterierna blir för stora och tunga.

Trafikverkets utredning ger dock en nykter uppdatering av frĂ„gan. Tidigare nĂ€r staten rĂ€knat pĂ„ nyttan av elvĂ€gar har man bara sett till det totala antalet tunga fordon, sedan pĂ„ nĂ„gra utvalda vĂ€gstrĂ€ckor, hur mycket trafik som gĂ„r pĂ„ dessa, och slutligen rĂ€knat ut nĂ„got sorts snitt av hur mĂ„nga tunga transporter som skulle anvĂ€nda sig av nya elvĂ€gar. DĂ„ blev resultatet att 60–80 procent av alla lastbilar skulle anvĂ€nda elvĂ€gar om man byggde 3000 kilometer. 

Vad experterna pĂ„ Trafikverket nu gjort i stĂ€llet Ă€r att tillsammans med aktörer som Scania och Volvo ha undersökt i detalj var lastbilar i Sverige faktiskt kör. DĂ„ sjönk plötsligt siffran för utnyttjandet av elvĂ€gar till 10–25 procent. Den mesta svenska tunga trafiken Ă„ker helt enkelt av och pĂ„ de stora vĂ€garna, de kör inte samma strĂ€ckor hela tiden. 

Den hĂ€r stora skillnaden i kalkylen innebĂ€r att frĂ„gan om hur lönsamt det kommer bli att bygga en massa elvĂ€gar sĂ€tts i ett annat ljus. Utan samma utnyttjande Ă€r investeringen inte lika förnuftigt ur ett samhĂ€llsperspektiv. SĂ€rskilt inte med tanke pĂ„ att det nyligen kom rapporter om att det svenska vĂ€gnĂ€tet generellt Ă€r grovt eftersatt och mĂ„ste rustas upp. 

En ytterligare viktig aspekt i den hĂ€r frĂ„gan Ă€r diskussionen om hur smart det egentligen Ă€r att stater investerar i ny teknik innan man vet om det Ă€r just denna teknik som kommer bli den vinnande i framtiden. TĂ€nk om staten pĂ„ 90-talet hade gĂ„tt ut och sagt att CD-skivor uppenbarligen Ă€r framtiden och lovat att införa sĂ€rskilda stöd till att tillverka CD-skivor. NĂ€r anvĂ€nde du sjĂ€lv den tekniken senast? Inom miljöomrĂ„det hĂ€nder det otroligt mycket just nu. Det som gĂ€llde för fem Ă„r sedan kanske inte alls stĂ€mmer lĂ€ngre. 

Att bygga helt nya vĂ€gar, som ska försörjas med el, Ă€r en stor investering, dyr och omfattande. TĂ€nk om vi om tio Ă„r i stĂ€llet radikalt har förbĂ€ttrat tekniken för batterikapacitet, biobrĂ€nslen och vĂ€tgasceller? Vad tjĂ€nar vi dĂ„ pĂ„ att stĂ„ med tusen kilometer elvĂ€g som egentligen inte behövs? 

Vid nÄgot tillfÀlle mÄste man sÄ klart investera för att föra utvecklingen framÄt, men Trafikverkets rapport har mÄnga kloka invÀndningar mot regeringens elvÀgsplaner. Rapporten föreslÄr en betydlig mer modest utbyggnad av just elvÀg och att man i stÀllet satsar mer pÄ biobrÀnslen och utbyggd laddinfrastruktur. NÄgot som kan anvÀndas av alla typer av trafik oavsett var de kör. Det Àr kloka invÀndningar som regeringen borde lyssna pÄ.