Kräsen konsument ger god julstämning

Traditionen med julgåvor är en bra affär för handeln. Det går att göra det till en bra affär för miljö och hälsa också.

Ledare2013-12-23 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

I Svenska Dagbladet (15/12) läser jag om skådespelaren Eva Röse vars familj har bestämt sig för att säga nej till julklappar av plast. Det är ingen konsumtionskritik, utan mer en kritik mot att köpa eller ta emot saker som man inte vet vad de innehåller. Det är klokt att kasta ett getöga på vilka leksaker som Kemikalieinspektionen har riktat kritik mot. Det finns ingen anledning att ge prylar som innehåller hälsofarliga ämnen till vänner och bekanta.

Genom att noga välja det vi köper påverkar vi marknaden. Ju fler som gör det desto starkare blir den kraften. Utbudet finns för att många är redo att köpa. Billigast vinner ofta, nyttigast inte lika frekvent. Kräsna konsumtenter gör det så mycket svårare att prångla ut giftigt skräp när köplusten är som starkast. I dagarna tillsatte regeringen en utredning som ska utreda om skatter eller andra ekonomiska styrmedel kan användas för att på ett bra sätt minska gifterna i vardagen.

Den som verkligen vill förändra kan inte börja med att peka finger mot andra. Börja med jaget. Fundera på vad du själv värdesätter och vad du inte tycker är så viktigt. Gå före, ta ställning för något hellre än att bara vara emot. Om du inte vill köpa nytt, köp något återvunnet. Ge gåvor efter eget huvud, inte för att du måste. Svårare än så är det egentligen inte.

Vi behöver konsumtionen. Vi behöver konsumenterna. Annars blir jobben färre, försörjningen svårare och livet sannolikt fattigare på fler sätt än enbart ekonomiskt. Vi behöver också fler medvetna konsumenter. För den makten är mycket starkare än statens, till och med.

När Svensk Handel i november frågade konsumenterna om miljö- och hållbarhetsaspekter på valet av konsumtion blev svaret ganska uppmuntrande. Över hälften tyckte att det var viktigt att tänka på detta i valet av julmat. 42 procent, inte hälften men ändå, svarade att de lade särskild vid miljö och hållbart när de köpte julklappar. Ju fler som tänker så desto bättre.

Julklapparna må få stor uppmärksamhet, men det gäller att ha klart för sig at julmaten är en enormt viktig ingrediens i julens all handel. Under veckan fram till julafton räknar handeln med att maten omsätter närmare åtta miljarder kronor. Maten sprider julglädje på samma sätt som medmänsklig omtanke och gåvor. Köpglädjen ger försörjning och företagande – och staten mumsar på momsen.

Det är i sammanhanget ingen större skillnad på mat och andra produkter. Som konsument spelar ditt val roll, varje gång.