Visionen om Matlandet Sverige sjösattes 2008 av landsbygdsminister Eskil Erlandsson. Kritiken har sedan dess varit besk. Det har varit svårt att se måluppfyllelse för visionen, som kostat mycket pengar, men nu börjar konkreta resultat att synas.
Visionen har fått skarp kritik från flera håll. Det har kallats Pratlandet och ett spel för gallerierna. Miljöpartiet och Gustav Fridolin vill lägga ner satsningen och menar att 10 000 jobb har försvunnit i stället för att 20 000 har skapats, som är ett mål. Men siffror går oftast att vända till sin fördel, och det är precis vad kritikerna gör. Det är sant att jobb inom lantbruket har försvunnit, det är något som sker överallt till följd av en omfattande rationalisering. Faktum är att när Matlandets alla områden räknas in, däribland handel, livsmedelsförädling och matturism, har 9 100 jobb skapats mellan 2008 och 2012. Matlandet har däremot haft svårt att kommunicera sina resultat, delvis för att målen med visionen är något diffusa och breda. Det gör dem svåra att mäta och visa upp för dem som inte är insatta i de specifika branscherna. Det konstateras även i en externt utförd rapport som studerat Matlandets måluppfyllelse.
Nu kan dock konkreta siffror presenteras. Bland annat har mat- och dryckesföretag ökat med 11 procent, 48 nya små slakterier har startats, svensk livsmedelsexport har ökat från 47 till 63 miljarder kronor och svensk matturism har ökat från 31 till 38 miljarder kronor. I Sörmland har flera projekt med koppling till Matlandet genomförts. Även om det kan vara svårt att visa vilka långsiktiga framgångar dessa medfört är det tydligt att visionen spelat stor roll. Matkulturen i Sörmland har fått ett gott självförtroende, det syns i den matstrategi som tagits fram av Länsstyrelsen i samarbete med länets mataktörer. Sverige – det nya matlandet var en bidragande faktor till att alla samlats för att utarbeta en gemensam strategi.
Sörmland lyckas på många sätt fånga Matlandets själ. Det är ingen traditionell pengakossa som kan mjölkas på bidrag. Visionen är till för att samordna insatser till att arbeta mot samma mål. Visioner och framtidstro är nödvändigt för långsiktigt engagemang hos landsbygdsföretagen. Engagemang och drivkraft är svårt att mäta – men siffrorna här ovan talar för sig själva.
Det vore tråkigt om Matlandet går om intet vid ett eventuellt regeringsskifte. Det går ännu inte att veta om så blir fallet, men Eskil Erlandsson konstaterade vid årets Matlandetkonferens att oppositionen inte har budgeterat för satsningar inom Matlandet. Ett regeringsskifte skulle med hög sannolikhet föra det svenska lantbruket tillbaka mot det traditionella bidragsjordbruket, och därmed ta bort den framtidstro och det självförtroende som byggts upp hos landsbygdsföretagen.